Zorg dichtbij bij hartfalen Zorg dichtbij bij hartfalen
- Isala
- Patiëntenfolders
- 8376-Zorg dichtbij bij hartfalen
U bent onder behandeling bij Isala Hartcentrum omdat u hartfalen heeft. Met u is besproken dat u gebruik gaat maken van zorg dichtbij. Met zorg dichtbij kunnen uw zorgverleners u op afstand coachen hoe u kunt omgaan met uw hartfalen. Hiervoor gebruikt u de Thuismeten app van Luscii. In deze folder leest u meer over wat zorg dichtbij is en hoe de Thuismeten app van Luscii werkt.
Wat is zorg dichtbij?
Zorg dichtbij betekent dat u op afstand door een verpleegkundige specialist en/of physician assistant begeleid wordt voor uw hartfalen. Met zorg dichtbij stuurt u met de Thuismeten app gegevens over uw gezondheid aan ons door. Dit kan een meting van uw bloeddruk en gewicht zijn. Maar ook een vragenlijst over hoe u zich voelt. Als uw gegevens aanleiding geven om contact met u op te nemen, dan belt uw zorgverlener om dit met u te bespreken. En u op afstand informatie of hulp geeft.
Waarom zorg dichtbij?
Omdat u met zorg dichtbij zelf uw metingen in de gaten houdt, krijgt u een beter idee wat de metingen betekenen. Ook kunt u beter klachten van hartfalen herkennen. Verder leert u wat u kunt doen bij klachten. In de app vindt u ook informatie over hartfalen, bijvoorbeeld over leefstijl en voeding.
U hoeft u minder vaak naar het ziekenhuis te komen. Als u verder weg woont, kan dat erg prettig zijn.
Hoe werkt zorg dichtbij?
U maakt gebruik van de Thuismeten app totdat er geen veranderingen meer zijn en/of terug verwezen wordt naar uw huisarts.
Voor uw hartfalen wordt u doorverwezen naar de verpleegkundig specialist en/of physician assistant hartfalen in het ziekenhuis. Deze zorgverleners begeleiden u voor uw hartfalen. Tijdens deze afspraak bespreekt uw zorgverlener wat u kan verwachten en wat we van u verwachten.
U stuurt op vaste tijden gegevens over uw gezondheid aan ons door. Dit kan bijvoorbeeld een meting van uw bloeddruk zijn. Maar ook een vragenlijst over hoe u zich voelt. In de Thuismeten app staan uw persoonlijke streefwaarden voor bloeddruk, gewicht en hartslag.
Uw zorgverlener kijkt elke werkdag met u mee naar de streefwaarden. Daarnaast krijgt uw zorgverlener een melding als uw metingen hoger zijn dan uw vooraf bepaalde streefwaarden. Als uw zorgverlener merkt dat het minder goed met u gaat, belt zij/ hij met u. Zij/ hij bespreekt dan met u wat u zelf kunt doen om uw bloeddruk/hartslag en gewicht gezond te houden. Of dat u misschien medicijnen moet gebruiken om uw waarden gezond te houden.
Twijfelt u zelf? U kunt ook altijd zelf contact opnemen met uw zorgverlener.
De verpleegkundig specialist/ physician assistant ziet u ook op de polikliniek tijdens de begeleiding voor hartfalen. Tijdens deze afspraak bespreekt de verpleegkundig specialist/ physician assistant uw waarden en eventuele klachten.
Hoe geef ik mijn gegevens door?
U stuurt eenvoudig en veilig uw gezondheidsgegevens door naar de Thuismeten app van Luscii. Via de Thuismeten app geeft u de thuismetingen van uw bloeddruk/ hartslag en gewicht door. En beantwoord u een paar vragen over eventuele klachten.
Hoe installeer ik de Thuismeten app?
Bent u opgenomen in het ziekenhuis? Zodra u naar huis mag (met ontslag) helpt de zorgverlener u bij het installeren van de Thuismeten app. Het kan ook zijn dat u op de polikliniek uitleg krijgt over de Thuismeten app. Om gebruik te kunnen maken van de Thuismeten app, heeft u een smartphone of tablet nodig. Hieronder staat stap voor stap hoe u dat doet.
- Download de Thuismeten app van het bedrijf Luscii op uw smartphone of tablet. U downloadt de Thuismeten app op uw telefoon of tablet via de App Store of via de Play Store.
- U ontvangt een e-mail van Luscii over de Thuismeten app op het e-mailadres dat u heeft doorgegeven. Daarna kunt u de Thuismeten app installeren. Belangrijk is dat u deze mail in het ziekenhuis leest, zodat we u in het ziekenhuis uitleg kunnen geven over de Thuismeten app.
- Als u de mail niet direct ziet, kijk dan bij de spam of ongewenste e-mail.
- Om u aan te melden (registreren), ontvangt u per mail een controle code. Vul deze code binnen 15 minuten in, anders verloopt de code en moet u zich opnieuw registreren.
- Heeft u problemen met het installeren van de Thuismeten app? Maak dan gebruik van de helpdesk van Luscii. U kunt bellen met 085 13 05 851 (bereikbaar van maandag tot en met vrijdag 8.30 uur tot 17.00 uur) of stuur een e-mail naar: support@luscii.com. Of ga naar de online hulppagina www.luscii.com/hulp.
Hoe werkt de Thuismeten app?
Heeft u de Thuismeten app geïnstalleerd? Bekijk dan de video 'Hoe werkt Thuismeten' van Luscii. Hierin leggen we uit hoe de Thuismeten app werkt. U krijgt ook uitleg over de Thuismeten app tijdens uw afspraak in het ziekenhuis.
De belangrijkste onderdelen van de Thuismeten app:
Acties
Op deze plek vindt u de metingen die u die dag moet doen. Dit zijn bijvoorbeeld de vragen die u moet invullen. Achter iedere actie staat een blauwe knop. Heeft u al een actie ingestuurd? De startknop verandert van blauw naar grijs.
U ontvangt van ons een e-mail en een melding in de app als u die dag metingen moet doen. Vindt u de e-mail niet nodig? U kunt dit wijzigen in uw instellingen.
Het is altijd mogelijk een extra meting te doen. Bijvoorbeeld als u zich minder goed voelt. Klik hiervoor op de grijze knop naast de meetwaarde. Zo kunt u een extra meting doen.
Zelfzorg
Bij Zelfzorg staat extra informatie over hartfalen. U vindt hier onder andere:
- informatie over hartfalen;
- informatie over leefregels (adviezen);
- een video over hartfalen, leefregels, voeding;
- uitleg bloedrukmeting;
- uitleg medicatie bij hartfalen.
Berichten
Het kan dat uw zorgverleners contact met u willen. Voor extra vragen bijvoorbeeld. Of een extra meting. Vaak nemen ze telefonisch contact op. Maar ze kunnen u ook een bericht sturen. Als u contact met ons wilt kunt u bij Zelfzorg, onder het kopje ‘Contact’, lezen hoe u dat kunt doen.
Metingen
Er wordt voor u een schema klaargezet in de Thuismeten app. Zo is voor u duidelijk op welke dagen u uw een thuismeting moet doen en verstuurt. Of dat u een korte vragenlijst invult. U krijgt via de Thuismeten app en eventueel per e-mail een melding wanneer u een meting moet doen.
Wat moet ik doen als ik klachten krijg?
Vul in de app uw klachten in. Als uw thuismetingen redenen zijn om contact met u op te nemen, bellen wij u om te bespreken hoe u zich voelt.
Bij nood belt u altijd 112.
Wat moet ik doen bij (technische) problemen?
Problemen met de Thuismeten app?
Heeft u (technische) problemen met de Thuismeten app? Maak dan gebruik van de helpdesk van Luscii.
U kunt bellen met 085 13 05 851 (bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 uur tot 17.00 uur).
Of stuur een e-mail naar: support@luscii.com. Of ga naar de online hulppagina www.luscii.com/hulp.
Problemen met tablet of smartphone?
Heeft u problemen met uw eigen apparaat (iPad, tablet, smartphone) en u kunt geen meting invullen? Laat ons dan weten dat u geen vragenlijst of metingen kunt invullen. Neem dan contact op met het Medisch Coördinatie Bureau via telefoonnummer 088 624 70 31 (bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 16.30 uur).
Contact
Heeft u toch nog vragen, dan kunt u bellen met de locatie waar u onder behandeling bent:
Zwolle en Meppel
Hartfalen polikliniek
088 624 57 21 tussen 10.00 en 12.00 uur
Bij spoed: neem contact op met uw arts of bel 112.