Contact
  1. Klantgerichte zorg in het Behandelcentrum

Verreweg de meeste operaties in het Behandelcentrum zijn gepland. Hilke van Det, KNO-arts en voorzitter van het Behandelcentrum: ‘De patiënten die komen voor een dagbehandeling zijn dus niet erg ziek. Wij zien patiënten daarom meer als klant. Wij geven iedere patiënt klantgerichte en persoonlijke zorg.’

Hilke van Det in gang Behandelcentrum

Onlangs is het Behandelcentrum verbouwd. Hilke: ‘Wij hebben toen ook onze manier van werken aangepast. Patiënten die hier komen voor een dagbehandeling hoeven nu minder lang op hun beurt te wachten. En als het medisch verantwoord is, mag iemand sneller naar huis na de operatie.’

Huiskamergevoel

Voorheen kwam het voor dat mensen soms een paar uur in een operatiejasje in bed lagen te wachten op de ingreep. ‘Dat is helemaal niet nodig’, legt Hilke uit. ‘Bovendien geef je mensen onnodig lang het gevoel patiënt te zijn. Wij hebben het nu zo georganiseerd dat iemand na het opnamegesprek met de verpleegkundige, weer teruggaat naar de wachtkamer. Een wachtkamer die er anders uit ziet dan een standaard ziekenhuiswachtkamer, het geeft het gevoel van een huiskamer. Hier kun je ontspannen wachten tot je opgehaald wordt voor de ingreep. Dat wachten duurt minder lang en je stapt pas in een bed zodra je naar de OK gaat.’

Voor de patiënten die na een ingreep langer moeten blijven, is het opnameproces niet veranderd. Zij krijgen van de verpleegkundige een plek op een kamer en gaan vanaf de kamer naar de OK.

Sneller naar huis

Na een operatie komen patiënten bij van de narcose op de verkoever (uitslaapkamer). Zodra iemand fit genoeg is, gaat diegene terug naar de afdeling. Hilke: ‘De afdeling ziet er anders uit sinds de verbouwing. Het is één grote afdeling waar meerdere mensen tegelijk verpleegd worden. Natuurlijk zijn er ook eenpersoonskamers als dat nodig is. Het liefst zien wij patiënten zo snel mogelijk in een stoel naast het bed met wat eten en drinken, om vervolgens weer zo snel mogelijk naar huis te kunnen. Dit klinkt misschien wat onvriendelijk, maar zo bedoelen wij dat niet. Niemand wil langer in het ziekenhuis zijn dan nodig is. Je kijkt natuurlijk altijd of het medisch verantwoord is. Voorheen was er standaard een ontslaggesprek met de arts, maar dat is lang niet altijd nodig. Als je een patiënt en zijn of haar familie vooraf en na de ingreep goed informeert, kan iemand in overleg met de verpleegkundige vaak al vrij snel naar huis.’

Beter plannen en organiseren

Hilke werkt graag in het Behandelcentrum. ‘Het is een gedreven team dat goed op elkaar is ingespeeld en de operaties goed beheerst. Doordat wij het werk nu beter plannen en organiseren, kunnen wij meer patiënten opereren. Dat gaat zelfs zo goed, dat wij op dit moment twee extra operatiekamers aan het bouwen zijn.’ Specialismen die in het Behandelcentrum opereren zijn: Orthopedie, Chirurgie, Mond-, kaak- en aangezichtschirurgie, Keel-, neus- en oorheelkunde, Oogheelkunde en Plastische chirurgie. Er worden vooral geplande operaties gedaan zoals kleine ingrepen aan knieën, staaroperaties, kaakoperaties, handoperaties, borstoperaties of een ooglidcorrectie.

man van middelbare leeftijd

 

'Ik werd goed voorbereid'

Jac van den Bos werd onlangs geopereerd aan zijn stembanden in het Behandelcentrum van Isala. 'Ik heb de zorg als zeer prettig ervaren. Het voelde huiselijk en daardoor had ik wat minder spanning.' Lees meer over de ervaring van Jac. 

Werken op het Behandelcentrum?

Samen plezier hebben, maar elkaar ook steunen als dat nodig is. Werken op het Behandelcentrum (BHC) betekent dat geen werkdag hetzelfde is. Bij ons opereren de volgende specialismen: algemene chirurgie, plastische chirurgie, gynaecologie, orthopedie, kaakchirurgie, bijzondere tandheelkunde, KNO en oogheelkunde. Een goede sfeer, een uitgebreid inwerktraject en een goede balans tussen werk en privé: dat is wat we jou bieden. Ben jij geïnteresseerd in het een baan op het BHC? Bekijk dan snel onze jobsite IsalaWerkt.nl.

Gerelateerd nieuws