Contact
  1. Mini IC op wielen

Zieke pasgeborenen die van het eigen ziekenhuis naar de NICU in Zwolle moeten worden overgebracht, worden verplaatst met een speciale transportcouveuse. Isala heeft twee van deze mini-Intensive cares op wielen. Medisch technicus André de Vries is de bedenker van het concept.

Medisch technicus bij transportcouveuse NICU

Normaal gesproken verrijd je tweehonderd kilo niet zo makkelijk maar met de transportcouveuse is het prima te doen, ook voor iemand met een kleiner postuur. Bij het ontwerp is dan ook aan alle mogelijke ergonomische aspecten gedacht. ‘Het is een stuk gereedschap dat in dienst moet staan van degenen die ermee werken, bijvoorbeeld de neonatoloog of de NICU-verpleegkundige’, legt André uit. Voordat de fabrikant over kon gaan tot de bouw, verzamelde de medisch technicus alle criteria waar de transportcouveuse aan moest voldoen. Medische vereisten, hygiëneregels, ergonomie; het is allemaal meegenomen in het concept-ontwerp dat Andre uiteindelijk opleverde. Met die tekening is de fabrikant aan de slag gegaan, onder regie van medische technologie.

Verschillende transportcouveuses

Transportcouveuses zijn er in verschillende soorten en maten. Ze verschillen zelfs per regio, ziekenhuis en ambulancedienst. ‘Elk ziekenhuis en elke ambulancedienst heeft eigen apparatuur waar ze mee werken en daar moet de transportcouveuse natuurlijk wel op aansluiten.’ Perfect is de machine nog niet in de ogen van André. ‘Het liefste had ik deze ook zelf gebouwd, net als de MICU-trolley (red. Mobiele Intensive Care Unit-trolley). Dan kun je alles precies zo uitvoeren zoals je zelf het beste acht. Helaas was daar geen tijd voor. Niettemin kun je gerust spreken van een technisch hoogstandje dat uiteindelijk tot stand is gekomen. Daar ben ik trots op.’

Gascilinders

Elke vierkante centimeter van de couveuse is benut. Vroeger zaten deze gascilinders bijvoorbeeld nog onder de couveuse. Nu zitten ze aan de voorkant achter een luikje, waardoor ze makkelijk te verwisselen zijn. Je schuift ze gewoon naar buiten. Hierdoor is er ruimte voor de spuitpompen op een ergonomische plek.

Gascilinders van transportcouveuse NICU Gascilinders aan de voorkant van de transportcouveuse.

Bolletjes

Via een doorzichtig luikje is ook voor de verpleegkundige of specialist aan de rechterzijde van de couveuse te zien uit welke cilinders de gassen afgenomen worden. De bolletjes van de “cilinder flow indicator” geven dit nauwkeurig aan. Daarnaast kan hiermee lekkage worden aangetoond.

infuuspompen transportcouveuse NICU Bolletjes van de “cilinder flow indicator”

Spuitpompen

De spuitpompen zitten onder de couveuse en zijn daardoor goed te zien en te bedienen. Ze zitten achter deurtjes vanwege hygiene en veiligheid, zodat de lijnen beschermd zijn en de pompen niet per ongeluk bediend kunnen worden. Ook zijn de spuitpompen op deze manier makkelijk bereikbaar en dus goed schoon te houden.

infuuspompen transportcouveuse NICU Spuitpompen

Stikstofdioxide

Vroeger werd de gascilinder met stikstofdioxide op de transportcouveuse gezet en meegenomen in een houten bak. Tegenwoordig kan deze gewoon in het onderstel worden geschoven. Veel veiliger en makkelijker. De apparatuur-opstelling van de zaal wordt overgezet op de transportcouveuse en met een snelkoppeling aangesloten.

Cilinder stikstofdioxide transportcouveuse NICU Gascilinder met stikstofdioxide in het onderstel

Meer informatie

Meer informatie over wat Medische technologie (Zorgtechnologie) in Isala allemaal doet? Lees het op de site.