Contact
  1. Patiënt en JCI waarderen Isala’s kwaliteit van zorg

November is inmiddels de maand van de ‘lijstjes’ waarmee de kwaliteit van ziekenhuiszorg in Nederland vergeleken wordt. Isala maakt zelf de balans op en stelt vast: onze manier van werken werpt vruchten af. Dat wordt ruimschoots bevestigd door onze patiënten en JCI (Joint Commission International)*. Ook in de cijfers van de Inspectie  (IGJ) en Zorginstituut Nederland zien we dit terug: Isala behoort tot de beste ziekenhuizen van Nederland. Ina Kuper, bestuurslid: ‘Onze medewerkers mogen trots zijn op de zorg die ze leveren! Maar stilstaan en achterover leunen doen we niet.’

Ina Kuper lid Raad van Bestuur staat in de verbindingsgang van Isala met planten op de achtergrond

Waardoor heeft Isala na het plaatsen van een heup- of knieprothese het aantal wondinfecties kunnen verlagen? Waardoor kunnen patiënten met een vernauwing van de halsslagader nu sneller terecht voor een behandeling? Waardoor liggen patiënten steeds minder onnodig lang in het ziekenhuis? Waardoor waren deze en andere verbeteringen mogelijk?

Kwaliteitsgerichte werkwijze

Ina Kuper: ‘Dat komt doordat we meten, bespreken en daarop sturen. Behandeltrajecten houden onze zorgverleners samen met patiënten tegen het licht: knelpunten worden zichtbaar en worden aangepakt. Het komt ook doordat we behandeltrajecten zijn gestart waarin we samen met de patiënt de behandeling inrichten. Daarnaast bespreken we met vier andere mProve-ziekenhuizen** best practices. En tenslotte komt het, doordat we als basis voor verbetering een kwaliteitsgerichte werkwijze hanteren. Ook hierin worden we steeds beter. Met deze manier van werken volgen en bespreken we tot op de werkvloer van dag tot dag onze vorderingen.’

Bevestiging

Dat Isala dit jaar voor de tweede keer het JCI-keurmerk* haalde is een bevestiging van onze aanpak. Ina Kuper: ‘Een mooi compliment vond ik dat de JCI-auditoren aangaven dat verbeteren bij ons in de genen zit. Dat betekent dat we niet incidenteel bezig zijn met kwaliteit, maar altijd zoeken naar mogelijkheden om de zorg veiliger en beter te maken. Dat proces stopt nooit.’

Patiëntwaardering

Daarnaast hebben meer dan 20.000 patiënten sinds mei dit jaar de moeite genomen te laten weten hoe zij hun behandeling bij Isala waarderen en geven gemiddeld een 8,1. ‘Prachtig natuurlijk’, zegt Ina Kuper, ‘wat overigens nog steeds ruimte biedt om te kunnen leren. Je kunt altijd iets opsteken van een collega-afdeling, bijvoorbeeld omdat patiënten vinden dat daar de bejegening zo goed is. Bovendien zien wij nog genoeg mogelijkheden om onze zorg te verbeteren. Mede, doordat patiënten ons daarop wijzen. Juist het gesprek met de patiënt over hoe die zijn behandeling bij Isala heeft gewaardeerd is heel waardevol voor ons.’

Focus

Ina Kuper: ‘We hebben ook veel aan de kwaliteitsindicatoren van de IGJ en Zorginstituut Nederland. Ieder specialisme kiest op welke kwaliteitsaspect zij focus wil leggen. Het is een kwestie van prioriteiten stellen. Niet alle indicatoren zijn even informatief. Mooi als daar vanuit (Ont)regel de zorg zorgvuldig naar gekeken wordt en ballast wordt geschrapt. Maar het meten van zorgprestaties blijft noodzakelijk, het houdt je bij de les: Je weet waar je aan moet werken én je weet waar je trots op mag zijn. Dat laatste lijkt mij terecht, gezien de waardering die wij voor onze zorg krijgen.’

* Joint Commission International (JCI) is een WHO-erkende organisatie die wereldwijd zorginstellingen toetst (World Health Organisation).
** mProve is een innovatief netwerk van vijf ambitieuze topklinische ziekenhuizen: Albert Schweitzer ziekenhuis, Isala, Jeroen Bosch Ziekenhuis, Máxima Medisch Centrum en Rijnstate.