Contact
  1. ‘We zijn betrokken bij elk deel van de behandeling’

Diana Hovenga is regieverpleegkundige op de Mammapoli, de afdeling waar alle zorg rondom borstkanker plaatsvindt. Ze is het vaste aanspreekpunt voor patiënten gedurende hun behandeling in het ziekenhuis. ‘Zes jaar geleden maakte ik de overstap van de verpleegafdeling Oncologie-hematologie naar deze functie. Ik wilde heel graag meer betekenen in de begeleiding van kankerpatiënten.’

Diana Hovenga in gang

‘Als regieverpleegkundige Mammapoli zijn we van begin tot eind betrokken bij de begeleiding van borstkankerpatiënten. Dat begint bij de eerste opvang van de patiënt na het slecht nieuws gesprek met de arts. Soms is er dan al een voorstel voor een behandelplan en lichten we dit globaal toe. In het begin bestaat onze rol vooral uit veel voorlichting. Wat kan iemand verwachten bij chemotherapie? Wat moet iemand doen bij vermoeidheid of verminderde eetlust? We proberen patiënten zo goed mogelijk te ondersteunen en voor te bereiden op zowel de behandeling als praktische zaken.’

De schakel tussen specialismen

‘Controles, verwijzingen naar andere zorgverleners zoals de fysiotherapeut of psycholoog regelen, lijntjes uitzetten bij de verschillende specialismen waar een patiënt heen moet. Het mooie aan onze werkwijze is dat de regieverpleegkundige bij elk deel van de behandeling betrokken is. Of het nu gaat om medicatie, chemotherapie of een operatie. We leiden de patiënt door de hele keten aan zorg die ze krijgen.’

‘Als schakel tussen de verschillende specialismen kunnen we antwoord geven op die eerste prangende vragen die iemand heeft. Daarnaast vertegenwoordigen we de patiënt soms ook. Bijvoorbeeld tijdens een multidisciplinair overleg, waarin verschillende specialisten met elkaar kijken naar de behandeling van een patiënt. Stel, een specialist adviseert een bepaalde behandeling, maar ik weet al zeker dat de patiënt dit niet wil. Dan kan ik dat op dat moment gelijk kenbaar maken.’

Laagdrempelig contact

‘We proberen heel toegankelijk te zijn. Patiënten die thuis zijn en twijfelen over bepaalde klachten die ze hebben, mogen altijd bellen. Ik ben misschien niet direct beschikbaar, maar ik bel dezelfde dag terug. Of – als het kan – beantwoordt een collega de vraag. Voor patiënten is dat laagdrempelige contact erg belangrijk, al is het alleen maar voor de geruststelling.’

‘Het mooiste aan mijn rol? ’Dat vind ik de mogelijkheid om er voor mensen te zijn op een cruciaal moment in hun leven. Hen weer in hun kracht te zetten om deze periode zo goed mogelijk door te komen.’