Contact
  1. 8333-Fysiotherapie na gebroken onderbeen
Punt Coronavirus (COVID-19) Hier vindt u belangrijke informatie over uw afspraak, onderzoek of behandeling.

U heeft een gebroken onderbeen (cruris fractuur). In deze folder staan oefeningen van de fysiotherapeut om de breuk beter te maken. Het gaat om algemene oefeningen. Misschien gelden er voor u speciale afspraken. Volg altijd de afspraken op die u met uw fysiotherapeut heeft gemaakt.

Gebroken onderbeen

Het onderbeen bestaat uit twee lange botten; het scheenbeen en het kuitbeen. Het scheenbeen vormt samen met het bovenbeen het kniegewricht. Het scheenbeen en het kuitbeen samen vormen met de voet het enkelgewricht. Het scheenbeen is vele malen dikker en sterker dan het kuitbeen en draagt veruit het meeste gewicht van het lichaam.

Omdat het scheenbeen een erg sterk bot is, is er vaak veel kracht nodig om het onderbeen te breken. Vaak gaat het om een verkeersongeval, een val van hoogte of een harde directe trap tegen het onderbeen. Bij een breuk van het onderbeen zijn bijna altijd zowel het scheenbeen als het kuitbeen gebroken. Soms is alleen het scheenbeen gebroken.

De behandeling

Meestal vindt bij een gebroken onderbeen een operatie plaats. Afhankelijk van de soort breuk en de schade aan de weke delen (spieren, pezen, gewrichtskapsels en vet- en bindweefsel) bepaalt de chirurg of de operatie met spoed moet gebeuren, of dat de operatie kan worden uitgesteld.

Als de operatie wordt uitgesteld, wordt uw onderbeen soms vastgezet tot de operatie. Dat gebeurt met hulpmiddelen zoals pennen, platen en schroeven of een zogenaamde externe fixateur.

Als het onderbeen niet ernstig is beschadigd, kan er voor gekozen worden om uw been voor bepaalde tijd in het gips te zetten en zonder operatie beter te worden. Het duurt dan vaak wel langer voordat de breuk sterk genoeg is om weer op uw been te kunnen staan.

Na de operatie bepaalt de chirurg of u meteen of na enige tijd mag beginnen met het bewegen van uw been. Dat is afhankelijk van de soort breuk en het gebruikte hulpmiddel om uw onderbeen vast te zetten. Als u meteen mag beginnen met oefeningen, is dat meestal na 6 tot 12 weken.

Waarom oefenen?

Het oefenen met het bewegen van uw been draagt bij aan:

  • de doorbloeding en beweeglijkheid van het been;
  • het verminderen van de zwelling en de pijn;
  • het beperken van verlies aan spierkracht;
  • het onderhouden van het bewegingsgevoel;
  • het beter worden van uw onderbeen.

Als u te veel oefent, zult u merken dat u te veel doet met uw been. Als u te weinig oefent en beweegt, zult u merken dat uw been stijf en pijnlijk blijft. Een goede balans vinden is dus belangrijk. De fysiotherapeut helpt u daarbij.

Oefeningen

Met uw fysiotherapeut maakt u afspraken over de oefeningen die u doet. Deze afspraken zijn leidend. Probeer de oefeningen 5 keer per dag te doen.

Oefening 1: flipperen met de voeten

  • Probeer in bed (of op een stoel) regelmatig te flipperen met uw voeten.
  • U beweegt uw tenen afwisselend richting het voeteneinde en richting de neus.
  • Hierbij beweegt u vanuit de enkel, niet vanuit de tenen.
  • Oefen dit met een gestrekte en met een gebogen knie.
  • Probeer de beweging zo groot mogelijk te naken.
  • U mag rek voelen in de kuit en in de knieholte. Dat kan geen kwaad en is juist goed.

Flipperen met de voeten

Afbeelding: Flipperen met de voeten in bed

Flipperen met de voeten op de stoel

Afbeelding: Flipperen met de voeten op de stoel

Als het niet lukt om de beweging uit oefening 1 zonder hulpmiddel te maken, dan kan een koord of band u helpen. De fysiotherapeut legt uit hoe dat gaat. Op de afbeelding kunt u zien hoe u met een koord of band de voet naar u toe trekt. Deze oefening kan helpen om een spitsvoet te voorkomen. Bij een spitsvoet staat uw voet op een afwijkende manier. Uw voet ligt dan in het verlengde van het onderbeen.

Flipperen met een koord of band

Afbeelding: Flipperen met een koord of band

Oefening 2: buigen en strekken van de knie

Als bij u tijdens de operatie een pen net onder de knie is geplaatst om het onderbeen vast te zetten, kan de knie pijnlijk en stijf aanvoelen. Regelmatig strekken en buigen van de knie is dan belangrijk. Dat voorkomt stijfheid. Probeer bij deze oefening steeds verder te strekken en te buigen, totdat u de knie weer helemaal kunt buigen. 

Knie strekken in de stoel

Afbeelding: Knie strekken in de stoel

Afbeelding: Knie buigen met een handdoekje onder de voet

Knie strekken met een handdoekje onder de voet

Afbeelding: Knie strekken met een handdoekje onder de voet

Weer lopen

De chirurg bepaalt of en wanneer u weer mag gaan lopen. De fysiotherapeut helpt u bij het leren lopen met een looprekje, krukken of een rollator.

Als u weer gaat lopen, kan het nog enige tijd duren voordat dit ook echt goed gaat. Helemaal normaal en zonder pijn bewegen van uw been kan 3 tot 6 maanden en soms nog langer duren.

Contact

Heeft u nog vragen, dan kunt u bellen met de locatie waar u onder behandeling bent:

Zwolle

Fysiotherapie
(038) 424 32 24 (bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur)

Meppel

Fysiotherapie
(0522) 23 33 38 (bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur)

8 oktober 2020 / 8333