Contact
  1. ‘Hij nam een agressieve houding aan’

Agressief gedrag went nooit, het raakt ons persoonlijk. Veel ziekenhuizen hebben last van een toenemende vorm van agressie, ook Isala. Een verpleegkundige* op Neurologie heeft er bijna dagelijks last van, net als haar collega’s. Dit is haar verhaal.


‘In coronatijd merkten we dat de agressie fors toenam. Je moest bezoekers de deur wijzen, de bezoekregels waren aangescherpt. Op onze Braincare moeten de patiënten veel rust houden, sommige bezoekers hebben er geen begrip voor. Een enkeling ging zich zelfs achter de gordijnen verstoppen zodat ze toch stiekem konden blijven. Toen was er ook het coronavirus dat om zich heen sloeg, een heftige periode.’

Geïntimideerd

Maar ook daarna merkte ze dat er nog veel frustratie zit bij bezoekers en dat ze regelmatig in discussie moet. ‘Laat ik voorop stellen dat ik de frustratie goed snap. Als het mijn vader was dan had ik hem ook willen zien. Een tijdje geleden was er iemand opgenomen, de volgende ochtend kwam er direct een bezoeker – buiten de bezoektijden. Ik heb hem eventjes erbij gelaten, want ik had begrip voor de zorgen die familie kan hebben. Direct daarna volgde echter de volgende, daarna weer een. We moeten ook om de andere patiënten denken. Ik heb de bezoeker weggestuurd. Hiervoor had hij geen begrip, ik stond niet in mijn recht volgens hem en ik mocht hem de toegang niet ontzeggen. Daarop werd ik geïntimideerd en nam hij een agressieve houding aan. Hij ging enorm tekeer en zijn taalgebruik bleef niet netjes.’

Regels bepalen

Bovenstaand voorbeeld is helaas geen uitzondering. ‘Bij de ene bezoeker zie je de frustratie, maar vaak wel een stukje respect en begrip. Bij sommigen ontbreekt het stukje respect. Je merkt dat mensen mondiger worden, zij willen de regels bepalen. Maar we hebben de regels met een reden, dit is ook voor het welzijn van de patiënten. Als je als bezoeker verzocht wordt om weg te gaan, dan moet je dat doen. Laatst werd iemand kwaad omdat er in de kamer ernaast wel bezoek zat. Het feit dat dit een palliatieve situatie was, gaat ze dan niks aan. Ik probeer rustig te blijven en het uit te leggen, dat wij onze redenen daarvoor hebben.’

Beveiliging

Veel collega’s hebben agressie meegemaakt met bezoekers, vertelt ze. ‘Het komt vaak voor. We proberen het door middel van gesprek op de afdeling op te lossen, als het nodig is kunnen we de beveiliging erbij halen. De tijd die we hieraan besteden, kunnen we ook aan onze patiënten besteden. Dat doen we natuurlijk het liefste.’

#DOESLIEF.

Dankjewel.

 

* de naam van de verpleegkundige is bij de redactie bekend.