Contact
  1. Isala en Sananet geven patiënten regie met behulp van eCoaches

Isala is dit jaar met het Connected Care programma gestart dat zich richt op het verlenen van zorg in de thuisomgeving van patiënten. Jan Gerard Maring, programmadirecteur Connected Care: ‘Voor patiënten is het erg prettig om zorg thuis te krijgen. Ze hoeven minder vaak naar het ziekenhuis te reizen en dus ook minder vaak een beroep te doen op hun naaste of mantelzorger. De digitale SanaCoaches van Sananet helpen ons om patiënten zorg in hun eigen, vertrouwde omgeving te bieden.'

Rob Dillmann en Jan Ramaekers ondertekenen contract

Foto: Rob Dillmann en Jan Ramaekers

Samenwerking Sananet

Isala wil de komende jaren meer SanaCoaches aan haar patiënten beschikbaar stellen. Met behulp van deze apps voor tablet of smartphone en het patiëntenportaal  kunnen arts en patiënt op afstand contact leggen. Om dit te kunnen realiseren is per 1 juli 2019 een samenwerking aangegaan met Sananet; een ervaren aanbieder van Telemonitoring en e-Health oplossingen in Nederland. De online begeleidingsprogramma’s geven zorgprofessionals realtime inzicht in het verloop van de gezondheid van hun patiënten. Zij verbeteren de kwaliteit van de chronische zorg en maken de relatie tussen patiënt en zorgverlener persoonlijker en intensiever.

Jan Ramaekers, CEO van Sananet:” Wij zijn heel blij met deze samenwerking. Wij werken al jaren tot tevredenheid van patiënten en zorgprofessionals aan de ontwikkeling van telemonitoring voor patiënten met chronische aandoeningen zoals Ziekte van Crohn, Colitis Ulcerosa, Chronisch Hartfalen, COPD en nog meer dan 10 andere ziektebeelden. Als integraal onderdeel van de medische behandeling zullen onze digitale SanaCoaches een belangrijke bijdrage gaan leveren aan de ambitie van Isala om de juiste zorg op de juiste plaats te laten plaatsvinden. De digitale SanaCoaches zijn als een persoonlijke buddy voor de patiënt en een virtuele assistent van de behandelaar.

MijnIBD-Coach

Eén van de eCoaches die Isala nu al beschikbaar stelt aan haar patiënten is MijnIBDCoach, een eCoach voor patiënten met de ziekte van Crohn en colitis ulcurosa. Maring: ‘We zitten nog in de beginfase. De patiënten die er gebruik van maken zijn enthousiast. Ze worden continu gemonitord en hoeven minder vaak naar het ziekenhuis te komen. Er moeten nog een aantal stappen worden gemaakt, zoals een koppeling met het elektronisch patiëntdossier, voordat we MijnIBDCoach aan een grotere patiëntgroep beschikbaar kunnen stellen. De samenwerking met Sananet is voor ons erg belangrijk. Dankzij hun oplossingen krijgen onze patiënten de regie over hun eigen leven weer een beetje terug.’

Toekomstvisie

Door de samenwerking tussen Isala en Sananet kunnen patiënten van Isala in de nabije toekomst al gebruik maken van bestaande eCoaches van Sananet. Rob Dillmann, bestuursvoorzitter Isala: ‘Door het inzetten van eCoaches krijgen we meer informatie van over de gezondheidstoestand van onze patiënten en kunnen we sneller reageren op veranderingen. Hierdoor worden patiënten minder ziek en herstellen ze sneller. Dat is niet alleen heel fijn voor de patiënt, maar zorgt ook voor het terugdringen van zorgkosten. Daarnaast wil Isala samen met Sananet nieuwe eCoaches ontwikkelen voor bestaande patiëntengroepen. Een aantal specialismen hebben al aangegeven graag te willen bijdragen aan de ontwikkeling van nieuwe eCoaches. De samenwerking met Sananet is ook een belangrijk onderdeel van de integrale Connected Care strategie van Isala.

Gerelateerd nieuws