Contact
  1. Isala ontwikkelt app voor dialysepatiënten
Punt Coronavirus (COVID-19) Bent u patiënt, begeleider of bezoeker? Hier vindt u belangrijke informatie over uw bezoek aan Isala.

Dialysepatiënten die thuis worden behandeld met buikspoeling (peritoneale dialyse), houden een flinke administratie bij. Deden zij dit eerder op papier, vanaf nu gebruiken zij hiervoor een speciale app van Luscii. Groot voordeel is dat de verpleegkundige het ziet wanneer bijvoorbeeld de bloeddruk of het gewicht afwijken van de streefwaarden. Zo kun je meteen actie ondernemen en complicaties voorkomen.

Jeannette Bosma en Corry Kroondijk achter pc

‘Bij buikspoeling is het buikvlies als ware de kunstnier’, legt dialyseverpleegkundige Corry Kroondijk uit. ‘De patiënt heeft spoelvloeistof in de buikholte dat de afvalstoffen en het overtollige vocht opneemt. Een aantal keer per dag wissel je de spoelvloeistof. Dit kun je ook ’s nachts doen met behulp van een speciale machine. Het voordeel van deze manier van dialyseren is dat patiënten thuis kunnen worden behandeld op een moment dat het hen uitkomt. Bovendien is het lichamelijk minder zwaar dan hemodialyse.

Alert

Patiënten die kiezen voor een dialysebehandeling thuis, hebben veel eigen verantwoordelijkheid. Dialyseverpleegkundige Jeanette Bosman: ‘Wij vragen hen onder andere om hun gewicht, bloeddruk en hun dialysegegevens bij te houden. Wanneer zij zich niet goed voelen of de metingen wijken af van de streefwaardes, dan moeten zij zelf actie ondernemen. Eens in de zes weken zien wij hen op de poli, of soms eerder op de Spoedeisende hulp als het onverhoopt niet goed gaat. Nu wij niet meer papierenlijsten gebruiken en patiënten alles invullen in de Luscii app, kun je grenswaardes instellen. Als bijvoorbeeld het gewicht boven een bepaalde waarde komt, dan krijgen wij een alert in ons systeem. Wij kunnen dan zien wat er aan de hand is en nemen contact op met de patiënt. Natuurlijk kunnen patiënten zelf ook altijd contact opnemen. Door deze app te gebruiken willen wij opnames zoveel mogelijk voorkomen. Bovendien geeft het onze patiënten meer inzicht in hun gezondheid en regie. Tot slot is de app gekoppeld aan HiX, het patiëntendossier, zo kunnen ook andere zorgverleners bij de gegevens.’

Veilig gevoel

Mevrouw van Dijk-Drost (66) is een enthousiaste gebruiker. Een paar keer per dag voert ze op haar tablet de gegevens in. ‘Ik geef eerlijk toe, op papier hield ik het niet altijd zo goed bij. Daarnaast kan ik veel beter het verloop zien van bijvoorbeeld mijn bloeddruk. Ook geeft het mij een veilig gevoel. Voordat ik de app gebruikte, zag ik wel dat mijn gewicht te snel steeg, maar dan dacht ik “ach het zal wel loslopen”. Nu zien Corry en Jeanette het ook in het systeem en trekken zij aan de bel. Tot nu toe is dat trouwens nog niet gebeurd. Het gaat op dit moment best goed met mij, ik ben stabiel. Eerder heb ik wel hemodialyse in het ziekenhuis gedaan, maar dat is veel vermoeiender. Dit bevalt mij goed.’ 


Prettige samenwerking

Isala is het eerste ziekenhuis dat een app gebruikt voor de monitoring van patiënten die worden behandeld met buikspoeling. Corry en Jeanette: ‘Wij hebben meegeholpen met de ontwikkeling van deze nieuwe Luscii app. Het bedrijf heeft al meerdere apps in gebruik, maar voor deze patiëntengroep was die er nog niet. Het was een flinke klus om de app helemaal goed te krijgen met de juiste rekenmodules, maar de samenwerking met Luscii is prettig. Nu gaat het goed, ook dankzij de steun van nefroloog Joan Doornebal. Natuurlijk blijven wij de app verder ontwikkelen.’ Patiënten die vragen hebben over het gebruik van de app, kunnen terecht bij Corry en Jeanette maar ook bij de helpdesk van Luscii. Corry: ‘Zodra wij een nieuwe patiënt aanmelden, belt een medewerker van Luscii met deze patiënt en helpt hem of haar met het installeren van de app. Daarnaast zorgen zij ervoor dat een bloeddrukmeter met bluetooth verbinding thuis wordt bezorgd.’

Gerelateerd nieuws