Contact
  1. Laagdrempelig contact tussen zorgverlener en patiënt

De zorg in het ziekenhuis wordt steeds digitaler en dat levert allerlei voordelen op. Zo kunnen zorgverleners en patiënten bijvoorbeeld gemakkelijk berichten uitwisselen met elkaar via de app BeterDichtbij.

Gynaecoloog Jeroen Dijkstra begon enkele jaren geleden meer met de app te werken. ‘Tijdens de coronaperiode zochten we naar nieuwe manieren om contact te hebben met patiënten. In eerste instantie gebruikte ik de app BeterDichtbij met name om te kunnen beeldbellen. Maar al snel ontdekte ik ook de chatfunctie. Het fijne daaraan is dat je gemakkelijk folders en filmpjes kunt delen. Ook is het voor zowel patiënt als zorgverlener een laagdrempelige manier om berichten te versturen. Die blijven bewaard, zodat je ze kunt teruglezen.’

Snel gerustgesteld

Esra Bloo deed een tijdje geleden haar eerste ervaring op met BeterDichtbij als patiënt. ‘Ik had een afspraak gemaakt bij de gynaecoloog en kreeg een uitnodiging om me aan te melden voor de app. Nadat ik bij de gynaecoloog was geweest, realiseerde ik mij dat ik iets was vergeten te vragen. Echt urgentie had de vraag niet, maar ik bleef er wel mee in mijn hoofd zitten. Toen heb ik via de chat een berichtje achtergelaten. Een dag later had ik al een reactie van de secretaresse. Zij heeft vervolgens de gynaecoloog gevraagd om op het bericht te reageren. Omdat ik nog wat aanvullende vragen had, planden we een telefonische afspraak in en konden we uitgebreider praten. Anders had ik mijn vraag denk ik laten zitten, maar door mijn vraag in de app te kunnen zetten had ik snel antwoord en was ik weer gerustgesteld.’

Gegevens controleren en toestemming geven

Voor Jeroen maakt BeterDichtbij nu deel uit van zijn vaste werkroutine. ‘De app is gekoppeld aan het patiëntendossier en op die manier kun je makkelijk schakelen. Dat is bijvoorbeeld handig als je bepaalde uitslagen aan de patiënt wilt doorgeven. Sommige vragen kunnen al worden beantwoord door het secretariaat. De vragen die overblijven, kan ik op een zelfgekozen tijdstip beantwoorden. Nog een groot voordeel: De telefoon blijft nu beter bereikbaar voor spoedvragen van bijvoorbeeld huisartsen.’

Voor goede digitale communicatie tussen zorgverleners en patiënten is het belangrijk dat de gegevens van patiënten bekend zijn en kloppen. Daarnaast is het van belang dat zorgverleners medische gegevens van patiënten met elkaar kunnen delen. Daarom vragen we patiënten van Isala om hun gegevens te controleren, eventueel aan te vullen en toestemming te geven om hun gegevens te delen met andere zorgverleners. Dit kan via MijnIsala.

Meer informatie op isala.nl/zorgdigitaal