Contact
  1. Sneller weten waar je aan toe bent

In het ziekenhuis worden sommige dingen al jaren op een bepaalde manier gedaan. Maar is dat wel de handigste manier? Moeten patiënten niet te lang wachten? Daarom nemen zorgprofessionals in Isala regelmatig zorgtrajecten onder de loep om te kijken hoe het anders en beter kan. Onlangs was de wachttijd van patiënten op de spoedeisende hulp (SEH) aan de beurt.

Spoedingang Isala Zwolle

Zo’n zorgtraject bekijken en analyseren gebeurt op een bijzondere manier. Een week lang zochten medewerkers en artsen van de spoedeisende hulp, Acute Opname Afdeling (AOA), Radiologie, Laboratorium, Brancardiers en Chirurgie antwoord op de vraag waarom de wachttijd voor patiënten op de SEH vaak zo lang is en wat hiervoor een passende oplossing is. En doordat iedereen met elkaar in gesprek ging en de tijd nam om het antwoord te vinden op de vraag, is er een aantal zeer kansrijke oplossingen bedacht.

De bedoeling is dat 80 procent van de patiënten op de SEH binnen 2,5 uur weet waar hij aan toe is. In de praktijk lukt dit maar bij 40 procent. Een week lang werd het traject van een patiënt met het vermoeden van een blindedarmontsteking onder de loep genomen. Loes Buijvoets, verpleegkunde SEH: ‘Dat is een patiëntentraject waarbij je afhankelijk bent van verschillende externe factoren zoals het laten maken van een echo, een radioloog en het bepalen van de ontstekingswaarde in het bloed. Uit onderzoek blijkt namelijk dat wanneer er vertraging is op de SEH dit vaak komt door externe factoren.’

Bepaling in het lab

Wanneer iemand binnenkomt met het vermoeden van een blindedarmontsteking, begint het met het meten van de ontstekingswaarde (CRP) in het bloed. Louise Kramer, verpleegkundige op de AOA: ‘Uit een steekproef blijkt dat ongeveer 20 procent van de huisartsen dit al doet voordat iemand wordt ingestuurd. Dus is het handig om eerst daar naar te kijken. En we hebben de huisartsen gevraagd om hier nog meer gebruik van te maken.’ ‘Als wij wel zelf bloed moeten afnemen’, vervolgt Loes, ‘sturen wij een buisje naar het lab en moeten wij wachten op de bepaling. Maar wat bleek, ik ben op het lab geweest om mee te kijken, vaak werken wij te gehaast op de SEH. Als wij een sticker niet goed op het buisje plakken, pakt de machine hem niet. En geeft dat vertraging. Dat realiseerden wij ons niet. En dit gaat nu al een stuk beter.’

Echo

Na het bepalen van de ontstekingswaarde, kan het nodig zijn om een echo te laten maken. Loes: ‘Daar moeten wij ook weer op wachten. Deze collega’s draaien hun reguliere diensten en moeten spoedpatiënten van onze afdeling er tussendoor doen. Binnenkort gaan wij in de avonduren en in het weekend testen hoe het gaat als een echolaborant bij ons op de afdeling werkt met een echo bij de hand.’

Constante stroom

Voordat dan echt wordt bepaald hoe het met de patiënt verder gaat, overlegt de arts-assistent vaak met de specialist. Louise: ‘Maar de arts-assistenten zijn geneigd om een aantal patiënten “op te sparen”. Zodat zij een aantal tegelijk kunnen bespreken. Hierdoor moeten patiënten langer wachten en wij krijgen soms in een keer vijf opnames te verwerken op de AOA. Wat wij gezien hebben, is dat het belangrijk is om in een constante stroom door te werken. Dat geeft de minste vertraging. Daarom worden er nu gezamenlijke afspraken gemaakt de poortspecialisten.’

Rolstoel

Verpleegkundigen van de AOA halen als het kan patiënten nu van de SEH op in een rolstoel in plaats van in een bed. Louise: ‘Dat voelt al veel lichter. Plus dat het voor de mobilisatie van de patiënten beter is en je hoeft niet te wachten op een brancardier.’ Loes: ‘Gaandeweg dit proces evalueren we per 30 dagen hoe we er voor staan in het project. Daarbij komen ook nog weer nieuwe “problemen” op ons pad. We hebben in de beginfase bijvoorbeeld niet het Apotheek Servicepunt (ASP) betrokken, maar het ASP heeft ook een belangrijke rol in het traject van de patiënt die binnenkomt met het vermoeden van een blindedarmontsteking. Dus ook met de collega’s van het ASP maken wij nu afspraken.’

Zorgtrajecten die eerder op zo’n manier zijn bekeken en geanalyseerd zijn bijvoorbeeld het ontslag van patiënten en de planning op de OK.

 

Voor specifieke vragen aan een afdeling, ga naar de contactpagina. U kunt ook kijken bij de meestgestelde vragen.