Contact
  1. 6590-Oefentherapie na polsfractuur

Na een polsfractuur en het dragen van een gipsspalk voelt de pols vaak stijf aan en zijn de spieren nog zwak. Soms ziet de stand van de pols er ook anders uit dan voor de breuk. Wanneer het gips is verwijderd, kunnen oefeningen de bewegelijkheid verbeteren en/of versoepelen. Hierdoor krijgt u de spierkracht weer terug en de fijne motoriek.

Belangrijk

  • U moet er rekening mee houden dat het soms wel tot 6 weken kan duren voordat u de pols weer goed kunt gebruiken.
  • Tijdens het oefenen mag er geen hevige pijn ontstaan.
  • Als u langer dan een half uur napijn heeft of als de hand/pols dikker of warmer wordt na het oefenen kunnen dat signalen zijn van te zware belasting.
  • Sommige oefeningen gaan gemakkelijker in een afwasteiltje met lauw/warm water.

Oefeningen

Oefening 1: De pols los maken

Foto oefening 1: Pols los maken

Buig de pols 5 keer naar voren totdat u niet verder kunt. Buig de pols 5 keer naar achteren totdat u niet verder kunt. Bij beide oefeningen de pols even een paar seconden vasthouden op maximale buiging/strekking.

Oefening 2: 'Ruitenvegen' over de tafel

Foto oefening 2: ruitenvegen

Beweeg de hand vanuit de pols over een tafelblad van links naar rechts. Draai/veeg de pols 5 keer naar binnen. Draai/veeg de pols 5 keer naar buiten. Houd de pols in de maximale ‘veegstand’ een paar seconden vast.

Oefening 3: Maak een vuist

Foto oefening 3: vuist

Buig uw hand vanuit de knokkels en maak hiermee een vuist. Doe dit 10 keer achter elkaar. Strek na deze oefening uw pols/vingers.

Oefening 4: Beweeg de pols vanuit het midden van links naar rechts

Foto oefening 4: beweeg pols vanuit midden

Leg uw arm dwars op tafel en draai hierna vanuit het midden naar links en rechts. Doe dit 10 keer achter elkaar.

Oefening 5: Vingers spreiden

Foto oefening 5: vingers spreiden

Spreid uw vingers en breng ze weer naar elkaar. Oefen dit 10 keer achter elkaar.

Oefening 6: Knijpoefeningen

Knijp in een zacht balletje/schuursponsje en ontspan hierna uw hand weer.

Oefening 7: Duim tegen vingertoppen

Foto oefening 5: duim tegen vingertoppen

Foto oefening 5: duim tegen vingertoppenFoto oefening 5: duim tegen vingertoppenFoto oefening 5: duim tegen vingertoppenPlaats uw duim om beurten tegen elke navolgende vingertop. Oefen dit 5 keer achter elkaar.

Resultaat

Bovenstaande oefeningen hebben een gunstig effect op de activiteiten van het dagelijks leven en op de mobiliteit en de knijpkracht van de pols.

Contact

Heeft u nog vragen, dan kunt u bellen met de locatie waar u onder behandeling bent:

Zwolle

Gipskamer
(038) 424 53 15 (bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 17.00 uur)
(038) 424 50 00 (buiten kantoortijden)

Kunt u niet komen? Laat het ons snel weten, dan maken wij een nieuwe afspraak. 

23 november 2018 / 6590
Specialisme en centra

Voor specifieke vragen aan een afdeling, ga naar de contactpagina. U kunt ook kijken bij de meestgestelde vragen.