Contact
  1. 8529-Afspraken in Isala Dialysecentrum

Welkom in het dialysecentrum!

U komt in Isala Dialysecentrum voor een hemodialysebehandeling. We willen dat alle patiënten zich prettig voelen in ons dialysecentrum en iedereen met dezelfde aandacht begeleiden bij de dialysebehandeling. Kwaliteit van zorg en persoonlijke betrokkenheid is voor ons erg belangrijk. Daarom heeft Isala Dialysecentrum een aantal zorgafspraken. Zo kunnen onze medewerkers de best mogelijke zorg geven. En voelt iedereen zich thuis.

Lees meer over de afspraken voor, tijdens en na het dialyseren, de bezoektijden en uw rechten en plichten.

Afspraken tijdens het dialyseren

Kwaliteit van zorg is voor ons erg belangrijk. Omdat uw gezondheid en kwaliteit van leven afhankelijk is van de behandelingen die wij uitvoeren. We werken met uitgebreide protocollen zodat onze zorg zo veilig mogelijk is. Bijvoorbeeld op het gebied van hygiëne. De verpleegkundigen van het dialysecentrum zorgen er samen met u voor dat de dialysebehandeling goed en veilig wordt gedaan.

Voor uw behandeling

Bij aankomst op de afdeling mag u zich wegen, uw eigen bakje uit uw kluisje pakken en vervolgens neemt u plaats in de wachtruimte.

Tijdens aansluiten

  • Er mag geen bezoek aanwezig zijn tijdens het aansluiten. Uw bezoek kan tijdens het aansluiten wachten in de wachtruimte (lees meer onder ‘Bezoek’).
  • U kunt geen gebruik maken van uw laptop, telefoon of ander apparaat tijdens het aansluiten.
  • De verpleegkundige bepaalt in welke volgorde patiënten op de dialyseapparatuur worden aangesloten.

Tijdens de dialyse

Visite door arts

Tijdens de dialysebehandeling is het mogelijk dat de nefroloog en/of de verpleegkundig specialist bij u langs komt. Dit noemen we de visite. Om de visite goed te laten verlopen hebben we een aantal afspraken:

  • Tijdens de dialyse worden alleen dialysegerelateerde zaken met u besproken. Wilt u iets anders bespreken dan kunt u contact opnemen met de huisarts.
  • Heeft u een herhaalrecept nodig? Dan kan u het herhaalrecept op de visitedagen / tijdens de visite aanvragen.
  • Buiten de visitedagen komt de nefroloog alleen in acute situaties bij u langs.
  • Heeft een andere arts dan uw nefroloog uw medicijnen aangepast? Geeft dit dan zo snel mogelijk door aan de verpleegkundigen.

Eten en drinken

De service assistent van het dialysecentrum verzorgt tijdens uw dialysebehandeling het eten en drinken.

  • De service assistent komt regelmatig langs met koffie, thee of fris.
  • U krijgt tijdens uw dialysebehandeling lichte snacks op basis van uw voedingsadvies. Dit voedingsadvies is samen met uw diëtist gemaakt. De service assistent en verpleegkundigen houden zich aan dit advies.
  • Tijdens uw dialysebehandeling kunt u een broodmaaltijd krijgen van de service assistent.

Tijdens afsluiten

  • Er mag geen bezoek aanwezig zijn tijdens het afsluiten. Uw bezoek kan tijdens het aansluiten wachten in de wachtruimte (lees meer onder ‘Bezoek’).
  • Drukt u zelf af? Dan moet u ook handschoenen aan. U krijgt de handschoenen van de verpleegkundige.
  • Verlaat u de afdeling? Vergeet niet uw bakje terug te zetten in uw kluisje.

Bezoek

Een dialysebehandeling is een ingrijpende en vermoeiende behandeling. Voor u, maar ook voor de andere patiënten bij u op de kamer. We zorgen daarom voor zoveel mogelijk rust tijdens de dialysebehandeling. We hebben beperkte bezoektijden op onze afdeling, de verpleegkundige kan u hier meer over vertellen.

  • Tijdens uw eerste drie dialysebehandelingen mag u bezoek meenemen.
  • U kunt met uw eerst verantwoordelijk verpleegkundige bespreken of u bij uitzondering bezoek mag ontvangen en wanneer. Deze afspraak wordt vastgelegd in uw patiëntendossier.
  • Staat er in uw patiëntendossier niet dat u bezoek mag meenemen? Dan staat de verpleegkundige dit niet toe.

Mag u als uitzondering wel bezoek ontvangen? Dan gelden de volgende afspraken:

  • Er mag geen bezoek bij het aan- en afsluiten van het dialyseapparaat zijn. Uw bezoek kan tijdens het aan- en afsluiten wachten in de wachtruimte.
  • Uw bezoek zit tijdens de dialysebehandeling naast u.
  • U houdt samen rekening met de andere patiënten.
  • Uw bezoek volgt de instructie van de verpleegkundigen of andere medewerkers van het dialysecentrum op.

Rechten en plichten Isala

Isala heeft algemene regels voor u als patiënt, uw bezoek en voor de zorgverleners: de rechten en plichten. Deze regels gelden ook bij het Dialysecentrum.

De regels zorgen ervoor dat we u goed kunnen informeren en veilig behandelen. Rechten en plichten zijn vaak gebaseerd op wettelijke richtlijnen. Wij hebben de regels beschreven in de folder Rechten en plichtenDe folders kunt u op de website van Isala lezen. We vatten deze rechten en plichten kort samen.

Rechten

  • In Isala is iedereen welkom, ongeacht leeftijd, geslacht, ras, afkomst, geloof, seksuele geaardheid of handicap.
  • U heeft recht te weten wie uw hoofdbehandelaar is en de andere artsen, verpleegkundigen en andere zorgverleners die u behandelen of verzorgen.
  • U heeft recht op begrijpelijke informatie over uw onderzoek of behandeling.

Plichten

  • U geeft de juiste informatie over:
    o wie u bent
    o welke medicijnen u gebruikt
    o bij welke zorgverzekeraar u verzekerd bent
  • U bent open en eerlijk tegenover uw arts.
  • U gaat respectvol om met alle ziekenhuismedewerkers.
  • U komt uw afspraken na.
  • Fotograferen/filmen of geluidsopnames maken? Vraag aan allen toestemming. Ook aan de medepatiënten.
  • Voor uw veiligheid en/of uw medepatiënt kunnen wij bepaalde middelen, zoals alcohol en drugs in bewaring nemen en/of aan uw familie meegeven. 

Klachten en opmerkingen

Ondanks dat de medewerkers in ons dialysecentrum er alles aan doen om het u naar uw zin te maken, kan het zijn dat u een klacht heeft. De snelste oplossing is om klacht rechtstreeks te bespreken met degene die naar uw mening deze klacht heeft veroorzaakt. Mocht u er met deze persoon niet uitkomen, dan kunt u vragen naar de verantwoordelijk leidinggevende. In veel gevallen kan zo een oplossing voor uw klacht worden gevonden.

Wanneer u samen niet tot een oplossing komt, kunt u de klachtenfunctionaris om hulp vragen.

Heeft u suggesties om onze zorg te verbeteren, vul dan een verbeterformulier in en doe deze in de verbeterbus. Zowel de verbeterformulieren als de verbeterbus vindt u in de wachtruimte. Natuurlijk laten wij u weten wat er met uw idee gedaan wordt. Een compliment waarderen wij natuurlijk ook altijd. Ook daar leren wij van.

Contact

Heeft u vragen? Neem dan contact met ons op.

Zwolle

Dialysecentrum
088 624 43 28 (bereikbaar maandag tot en met vrijdag van 8.00 uur tot 17.00 uur)

Heeft u een medische spoedeisende vraag die te maken heeft met uw dialysebehandeling? Dan zijn we 24 uur per dag bereikbaar. Bel buiten kantooruren naar 088 – 624 50 00. Vraag dan naar de dienstdoende verpleegkundige van de Hemodialyse. 

Laatst gewijzigd 28 oktober 2022 / 8529 / L