Contact
  1. App voor patiënten met een longembolie

Bijna iedere dag meldt een patiënt met een propje in de longslagader (longembolie) zich op de Eerste hartlonghulp. De meeste patiënten gaan met medicijnen (bloedverdunners) naar huis. Later volgt dan nog een afspraak op de polikliniek. ‘Wij willen deze patiënten betere zorg bieden, zegt longarts Jan Willem van den Berg. ‘Dat gaat wij doen met behulp van een app. Standaard een afspraak op de polikliniek Longgeneeskunde is dan vaak niet meer nodig.’

Longarts Jan Willem van den Berg bekijkt een longembolie

Wie vroeger in het ziekenhuis kwam met een longembolie, werd voor meerdere weken opgenomen. Jan Willem: ‘Door snellere diagnostiek, betere behandeling en nieuwe inzichten nemen wij verreweg de meeste patiënten niet meer op. Ook omdat wij verwachten dat mensen thuis sneller herstellen, je moet dan immers veel meer zelf doen. Alleen missen patiënten wel veel informatie over wat een longembolie is en over wat je zelf kunt doen. Dat lossen wij op met deze nieuwe app. Patiënten vinden er informatie en kunnen filmpjes bekijken. Allemaal onder het motto:  je kunt pas goed voor je zelf zorgen als je goed bent geïnformeerd. Daarnaast gaan wij met de app dingen meten, zoals hoeveel pijn heb je. Ben je kortademig en hoeveel stappen heb je vandaag gezet? De app is namelijk gekoppeld aan de stappenteller van je telefoon.’

Conditieverlies

Veertig procent van de patiënten houdt na een longembolie klachten. Een te hoog percentage vindt Jan Willem. ‘Hoe het komt? Misschien zijn het echt nog klachten van de longembolie, maar de kortademigheid kan ook komen door conditieverlies. Soms durven mensen niet goed te bewegen. Met behulp van de app kunnen wij dat monitoren en daarbij lezen patiënten in de app dat bewegen moet en juist gezond is. Hoe meer patiënten straks de app hebben en hun gegevens en metingen invullen, des te beter wij kunnen adviseren. Heeft iemand pijn, denk dan aan pijnstillers zodat je beter kunt doorademen. Zien wij dat iemand nauwelijks beweegt, dan adviseren wij om toch meer stappen te gaan zetten overdag zodat de conditie vooruitgaat.’

Betere zorg 

Doordat patiënten nu informatie krijgen via een app en ook via deze app gemonitord worden, is een afspraak op de polikliniek Longgeneeskunde vaak niet meer nodig. De impact op het aantal poli consulten is erg groot. Jan Willem:  ‘Het gaat om 250 patiënten per jaar. Met de komst van deze werkwijze zijn deze consulten per direct afgeschaft. Natuurlijk scheelt dat tijd en heb ik daardoor meer tijd voor andere patiënten. Maar het belangrijkste vind ik dat wij de zorg verbeteren.’ Het Medische Coördinatie Bureau (MCB) gaat de patiënten in eerste instantie drie maanden volgen.

Meer weten?

Isala.nl/longgeneeskunde