Contact
  1. Meer longpatiënten met zorg op afstand eerder naar huis
Punt Coronavirus (COVID-19) Bent u patiënt, begeleider of bezoeker? Hier vindt u belangrijke informatie over uw bezoek aan Isala.

Wie had dit vroeger ooit kunnen denken. Maar liefst vijftig procent van de zorg van de afdeling Longgeneeskunde kan digitaal en dus op afstand. Oftewel thuis. Ook voor extra zuurstof hoef je niet meer altijd in het ziekenhuis te blijven. Daarmee is Isala koploper in Nederland.

Jan Willem van den Berg met zuurstoftank

Longarts Jan Willem van den Berg: ‘Tijdens de pandemie konden wij vele coronapatiënten eerder naar huis laten gaan met zuurstof. Naast dat wij daardoor weer ruimte in het ziekenhuis hadden, was het ook fijn voor de patiënt. Nu breiden wij die zorg uit naar andere longaandoeningen. Bij de meeste patiënten die worden opgenomen voor een longaandoening wordt namelijk zuurstof voorgeschreven. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een longaanval bij COPD, een longontsteking of longembolie. Tot nu toe werd de zuurstof eerst afgebouwd en gestopt, voordat patiënten naar huis mochten. Dat afbouwen kon soms wel een paar dagen in beslag nemen, terwijl zij afgezien van de zuurstof gewoon naar huis zouden kunnen.’

Veilige zorg

Jan Willem realiseert zich dat het inderdaad de corona pandemie was die de afdeling snel leerde dat je patiënten eerder naar huis kunt sturen met zuurstof. Jan Willem: ‘Het is veilig, het vermindert de ligduur en bovendien; patiënten waarderen het. Daarnaast bewegen patiënten thuis meer dan in het ziekenhuis. Ook al sporen wij het op de verpleegafdeling aan om het bed uit te komen en rond te lopen, het wordt uiteindelijk maar weinig gedaan. Longpatiënten verliezen hierdoor heel snel conditie en worden kortademiger.’

‘Wanneer een longpatiënt naar huis gaat met zuurstof is het belangrijk dat hij niet rookt en een netwerk heeft voor de extra zorg. Hij krijgt een app op zijn telefoon waarin hij kan aangeven hoe het gaat. En regelmatig heeft een verpleegkundige van het Monitoringscentrum contact met de patiënt. Mocht er meer aan de hand zijn of de verpleegkundige twijfelt, dan is er altijd een longarts standby. Tijdens de coronapandemie werkte dit enorm goed en ik ben blij dat wij meer patiënten deze ziekenhuiszorg buiten de muren van het ziekenhuis kunnen bieden, oftewel de juiste zorg op de juiste plek.’

Meer apps

Veel patiënten van de afdeling Longgeneeskunde in Isala kunnen inmiddels gebruik maken van een app. Hiermee hebben ze meer regie over hun ziekte, zijn ze beter geïnformeerd en hebben ze als het nodig is eerder contact met een longverpleegkundige. Door op deze manier te werken zijn er minder ziekenhuisopnames en kunnen longaanvallen vaker worden voorkomen. En goed nieuws, besluit Jan
Willem: ‘Binnenkort is er ook een app voor patiënten met longkanker of een longembolie.’

Gerelateerd nieuws