Contact
  1. Bezoekers waarderen ontspanning en frisse lucht in binnentuinen
Punt Coronavirus (COVID-19) Bent u patiënt, begeleider of bezoeker? Hier vindt u belangrijke informatie over uw bezoek aan Isala.

Patiënten en bezoekers in Isala zijn tevreden over de binnentuinen van Isala. Zij bezoeken deze voornamelijk voor de natuur, ontspanning en frisse lucht. De vindbaarheid van de binnentuinen is een verbeterpunt. Dat blijkt uit onderzoek van het Isala klantenpanel.

Binnentuin van Isala

Groene omgeving

Isala wil een gezonde leef- en verblijfsomgeving creëren voor patiënten, medewerkers en bezoekers. Met het groen in de binnen- en buitentuinen van het ziekenhuis wil Isala hieraan bijdragen. Omdat in ieder geval één van de binnentuinen in het Isala herontworpen gaat worden, heeft Isala in samenwerking met de Vrije Universiteit Amsterdam eenzelfde soort onderzoek gedaan voor de binnentuinen. Er is daarbij gekeken naar het gebruik van de binnentuin die herontwerpen wordt en naar de wensen voor een binnentuin.

Bezoek binnentuin

651 respondenten namen deel aan het onderzoek van het Isala klantenpanel, waarvan 26% de tuin ooit bezocht. Voornaamste redenen voor hen om de tuin te bezoeken zijn ontspanning en frisse lucht. Daarnaast kwamen mensen voor de natuur en beweging. Activiteiten die respondenten doen in de tuin zijn voornamelijk zitten, wandelen en praten.

Bekendheid

Respondenten die de tuin niet bezochten zijn gevraagd naar de redenen hiervoor. De voornaamste redenen hiervoor zijn dat men niet van het bestaan weet (33%), niet weet dat de tuinen toegankelijk zijn voor patiënten (26%) of dat men niet weet hoe ze in de tuinen kunnen komen (15%). Sommige respondenten, voornamelijk respondenten die alleen de poliklinieken bezoeken, gaven aan dat ze vaak alleen voor een afspraak in het ziekenhuis komen en daarna weer snel naar huis gaan. Hierdoor is er geen tijd of reden om de binnentuin te bezoeken.

Beoordeling en verbeteringen

espondenten waarderen de binnentuin gemiddeld met een 7. Meer bewustzijn over het bestaan van de binnentuinen wordt veelvuldig genoemd als verbeterpunt. Veel respondenten geven aan dat betere bewegwijzering, een overdracht vanuit het personeel over het bestaan en toegankelijkheid van de tuinen, flyers met informatie over de tuin en een duidelijke en toegankelijke ingang daarbij zou kunnen helpen.

Wensen

Respondenten zijn gevraagd welke aspecten belangrijk zijn om mee te nemen bij de renovatie van de binnentuin. Elementen die respondenten belangrijk vinden zijn natuur, comfortabele zitplaatsen, kleuren, waterelementen, plekken voor privacy, elementen die beweging stimuleren en beschutting. Op de vraag of respondenten nog tips hebben voor het nieuwe ontwerp van de binnentuin, geeft een deel van hen aan dat ze graag een goed onderhouden en uitnodigende tuin zouden willen met een diversiteit aan kleur, bloemen en planten en plekken voor rust en privacy.

Deze bevindingen worden meegenomen in de renovatie van de binnentuin en dragen hopelijk uiteindelijk bij aan de gebruiksvriendelijkheid van de nieuwe binnentuin.

Klantenpanel, denk mee!

Isala is continu bezig haar zorg en dienstverlening te verbeteren. Daarbij vinden we uw mening heel belangrijk. Wilt u meepraten over ontwikkelingen binnen ons ziekenhuis? Geef u dan op voor het Isala klantenpanel!

Gerelateerd nieuws