Contact
  1. ‘We kijken samen met patiënten wat ze nodig hebben’

Zorg waarbij de patiënt centraal staat, is binnen Isala een belangrijk uitgangspunt. Zo ook bij het Hiv-behandelcentrum. Daarom wordt steeds gezocht naar manieren om de zorg beter aan te laten sluiten bij de behoeften van mensen die leven met hiv. Astrid van Hulzen, Verpleegkundig specialist Interne Geneeskunde: ‘Door iedereen de zorg te bieden die diegene nodig heeft, voegen we waarde toe aan het leven van onze patiënten.’

Astrid van Hulzen,  Verpleegkundig specialist Interne Geneeskunde

Astrid van Hulzen: 'We hebben patiënten gevraagd wat zij belangrijk vinden met betrekking tot hun behandeling'. 

Het Hiv-behandelcentrum van Isala heeft 650 tot 700 mensen onder behandeling. Hiv is een chronische aandoening die niet genezen kan worden. Dankzij medicijnen kan het wél goed behandeld worden en is het niet meer overdraagbaar. Hierdoor kunnen mensen met hiv net zo lang en gezond leven als mensen zonder. Ze krijgen elk half jaar bloedonderzoek en eens per jaar controle, wat betekent dat ze in principe meerdere keren per jaar een afspraak hebben in het ziekenhuis.

Astrid van Hulzen: ‘Om te kijken hoe we de zorg voor mensen met hiv nog beter kunnen maken, hebben we patiënten gevraagd wat zij belangrijk vinden met betrekking tot hun behandeling. Een deel van deze groep vindt het fijn om níet altijd op locatie te hoeven afspreken voor uitslagen en controle. Zij willen liever via MijnIsala.nl de uitslagen lezen en via telefoon of beeldbellen een consult hebben. Dit is inmiddels al een aantal jaren mogelijk.’

Vragenlijsten & PROMs

Wie dat wil, vult voor zijn of haar jaarlijkse controleafspraak een vragenlijst in. Komen hier geen aandachtspunten uit, dan kan een patiënt kiezen voor een telefonisch contact of een e-consult. Zijn er wel bepaalde aandachtspunten, of wil de patiënt liever een face-to-face gesprek, dan wordt een poli-afspraak toch aanbevolen.

Sinds januari dit jaar vullen patiënten een extra vragenlijst in, de zogenaamde PROMs, waarbij de patiënt kan aangeven wat de impact van de aandoening is op zijn of haar dagelijks leven. ‘Blijkt hieruit dat iemand bijvoorbeeld niet goed in zijn vel zit, dan is het waarschijnlijk goed om een poli-afspraak te maken. Daarnaast bekijken we dan ook hoe we dat consult precies invullen: mogelijk schuift er dan een specialist aan die de patiënt kan helpen met een specifiek vraagstuk. We kijken altijd samen met de patiënt wat hij of zij nodig heeft.’

De mogelijkheid om online de uitslagen van een bloedonderzoek te bespreken en het controlegesprek te voeren, is volgens Astrid voor een kleine groep mensen prettig. ‘Mensen die al heel lang behandeld worden, die van de hoed en rand weten en voor wie alles zorgeloos verloopt, kunnen ervoor kiezen om online af te spreken. Dat scheelt deze mensen vaak tijd en ze hoeven dan ook minder te reizen. Voor mensen met een complexere zorgvraag, of die de Nederlandse taal niet goed beheersen, is een consult op locatie belangrijk. Overigens blijft deze optie ook altijd staan voor mensen die normaal gesproken liever een consult op afstand willen.’

Samenwerking

Het Hiv-behandelcentrum werkt samen met partners in de zorg, ook weer om de zorg voor mensen te verbeteren. Astrid noemt de samenwerking met de GGD als voorbeeld. ‘Mensen kunnen een hiv-test bij de GGD in hun buurt laten afnemen. Blijkt die test positief, dan zorgt de GGD voor een warme overdracht naar Isala, waardoor patiënten hier snel terecht kunnen. De lijnen tussen de GGD en ons zijn heel kort.’

Die korte lijnen zijn er ook met de huisartsen in de regio. ‘Als we bijvoorbeeld ontdekken dat een hiv-patiënt diabetes heeft, of last heeft van een te hoge bloeddruk, dan dragen we hem of haar daarvoor over aan de huisarts, omdat die vaak dichterbij is.’

Astrid vindt het positief hoe op dit soort praktische manieren wordt ingesprongen op de behoefte van mensen. ‘Door zo iedereen de zorg te bieden die hij of zij nodig heeft, voegen we waarde toe aan het leven van onze patiënten. Ik vind het mooi om aan dit soort ontwikkelingen bij te dragen. Het werken volgens de waardegedreven zorg-principes helpt hierbij.'

Lees hier meer over het werken in zorgketens.