Contact
  1. 'We staan in het midden van de operatieketen'

Op de afdeling Preoperatief onderzoek doen de anesthesioloog en de verpleegkundige het vooronderzoek bij patiënten, die geopereerd moeten worden. Een belangrijke schakel in de operatieketen.

Waar voor de coronapandemie de wachtkamers vol zitten, is dat nu wel anders. 95% van de patiënten worden telefonisch gescreend bij de preoperatieve screening. ‘De overige 5% zien we op onze afdeling’, vertelt Marjon Pot-Kleinheerenbrink , leidinggevende van de afdeling. ‘Zij hebben bijvoorbeeld een taalbarrière of een postoperatieve IC-indicatie. Soms geeft de specialist zelf aan dat een patiënt fysiek aanwezig moet zijn voor de screening. Ook een patiënt kan aangeven als hij liever een fysieke afspraak in het ziekenhuis wil.’

Screening

De screening begint bij het plannen van een afspraak door het CCI (contact centrum Isala) of door het secretariaat. Het CCI maakt afspraken voor patiënten die een SMS hebben gekregen dat zij binnenkort geopereerd worden en daarvoor eerst een preoperatieve screeningsafspraak moeten hebben. Deze patiënten moeten voor deze afspraak een vragenlijst invullen via MijnIsala. Als blijkt dat de patiënt medicatie gebruikt wordt als eerste een afspraak bij het Apotheek Service Punt (ASP) gemaakt.

Vervolgens neemt de anesthesioloog of de POS-medewerker (anesthesieassistent met screeningsbevoegdheid) contact op, dat gebeurt meestal een dag later. Zodra deze akkoord gaat pakt de screeningsverpleegkundige de overige punten op en vult samen met de patiënt de anamnese in. Moet de patiënt nog wat regelen voor als hij na de operatie met ontslag gaat? Weet de patiënt dat je geen bodylotion of nagellak mag dragen tijdens de operatie? En zijn ze op de hoogte van het nuchterbeleid die de anesthesioloog heeft uitgelegd?

Spin in het web

Marjon: ‘We zorgen voor een goede instroom, doorstroom en uitstroom. Als pre-op staan we als polikliniek in het midden van de operatieketen, de spin in het web. We werken samen met alle snijdende poliklinieken en hun OK planners, de verpleegafdelingen en met anesthesiologie.’

Goed voorbereid

Een goed voorbereide patiënt weet wat hij of zij kan verwachten. ‘Niet van de operatie, maar wel van alles daaromheen’, legt Marjon uit. ‘Wat moet je doen, wat kun je beter laten? Wat betekent het om nuchter te zijn? Wat moet er thuis geregeld worden?’ Daarnaast is dit waardevol voor de verpleegkundigen op de afdeling, omdat alles al ingevuld is. ‘Dit scheelt enorm veel tijd’, vertelt Marjon.

Veel afwisseling

Gerda Romkes werkt twee dagen per week op de pre-op, daarnaast nog een dag als I-flex verpleegkundige. ‘Hierdoor heb ik veel afwisseling in mijn werk’, vertelt ze. ‘Soms kom ik na een aantal weken een patiënt tegen in de kliniek, waarbij ik denk dit verhaal komt mij bekend voor. Dan blijkt dat ik die patiënt een aantal weken ervoor zelf gescreend heb.’
Waarom de screening zo belangrijk is? ‘Omdat wij soms situaties tegenkomen waarbij er van te voren al iets geregeld moet worden.’ vertelt de verpleegkundige. ‘Bijvoorbeeld als iemand een MRSA verdenking heeft. Dit pakken wij dan al eerder op door mensen te (laten) testen. Zo voorkomen wij dat er op de dag zelf operaties afgezegd of uitgesteld moeten worden. Ook moeten er soms hulpmiddelen of zorg geregeld worden voor na een operatie. Deze zorg kunnen patiënten zelf al opstarten, maar dit is lang niet altijd bekend bij patiënten.’

Pre-op

Met 5 secretaresses, 18 verpleegkundigen – waarvan er ook een aantal werkzaam zijn in de kliniek -, ASP-ers, sedationisten, en anesthesiologen staat de afdeling preoperatief midden in de operatieketen. ‘We werken veel samen en we worden bij veel specialismen betrokken’, sluit Marjon af.