Zorg dichtbij bij zwangerschap met hoge bloeddruk (hypertensie) Zorg dichtbij bij zwangerschap met hoge bloeddruk (hypertensie)
- Isala
- Patiëntenfolders
- 8470-Zorg dichtbij bij zwangerschap hoge bloeddruk (hypertensie)
U bent zwanger en heeft last van een hoge bloeddruk (hypertensie). U bent daarom onder behandeling bij de polikliniek Verloskunde van Isala. Met u is besproken dat u gebruik kunt maken van zorg dichtbij. Hiervoor gebruikt u de Thuismeten app. In deze folder leest u meer over wat zorg dichtbij is, wat u moet doen als u thuis klachten krijgt en hoe de Thuismeten app werkt.
Waarom zorg dichtbij?
Met de Thuismeten app stuurt u gegevens over uw gezondheid aan ons door. U meet zelf thuis uw bloeddruk en stuurt de resultaten via de app door naar het ziekenhuis. Of u vult een vragenlijst in over hoe het met u gaat.
Wij controleren deze gegevens en kunnen u dan gericht informatie of hulp geven als dat nodig is. Als bijvoorbeeld extra onderzoek nodig is, nemen wij contact met u op.
Zo houden wij contact met elkaar, maar hoeft u minder vaak naar het ziekenhuis te komen. Wilt u meer informatie over zorg dichtbij? Lees dan de folder 'Zorg dichtbij met apps'.
Hoe geeft u uw gegevens door?
Via de Thuismeten app geeft u gemakkelijk en veilig uw gegevens door, zoals uw bloeddruk. En als het nodig is een vragenlijst over hoe het met u gaat.
Hoe vaak stuurt u gegevens door?
- U meet 2 keer per week uw bloeddruk: op maandag en donderdag óf op dinsdag en vrijdag. In de eerste week meet u ook op zaterdag uw bloeddruk.
- In de app staat een schema klaar voor het meten van uw bloeddruk. Zo is voor u duidelijk op welke dagen u uw bloeddruk meet.
- Op basis van uw bloeddruk, kan het zijn dat u bij een verhoogde bloeddruk een bericht ontvangt en er een vragenlijst voor u is klaargezet. Zo krijgen we een beter beeld van hoe u zich voelt.
- Een verpleegkundige van het Medisch Coördinatie Bureau controleert uw gegevens die u doorstuurt elke dag vóór 16.00 uur. Metingen die u na 16.00 uur instuurt, controleert de verpleegkundige de volgende dag.
Uw gegevens worden dus niet meteen gecontroleerd als u ze heeft ingestuurd. Als uw gezondheid dus opeens veel slechter wordt, bel dan de spoedpoli Verloskunde: 088 624 81 61.
Hoe lang blijft u thuis meten?
Hoe lang u thuis blijft meten is per persoon verschillend. Dat hangt af van uw situatie. U overlegt met uw arts of verloskundige wanneer u mag stoppen.
Hoe installeert u de Thuismeten app?
In de folder ‘Thuismeten app’ leest u hoe u de app installeert.
Hoe meet u thuis uw bloeddruk?
U meet thuis uw bloeddruk met de iHealth KN-550BT bloeddrukmeter. Deze bloeddrukmeter kunt u koppelen aan de Thuismeten app. U mag geen eigen bloeddrukmeter gebruiken.
Waar en wanneer krijgt u de bloeddrukmeter?
Na uw bezoek aan de arts of verloskundige op de polikliniek, gaat u naar de balie. Daar krijgt u de iHealth KN-550BT bloeddrukmeter.
Kosten
Er zijn geen extra kosten voor de bloeddrukmeter. Na uw zwangerschap mag u de bloeddrukmeter houden.
Hoe koppelt u de bloeddrukmeter aan de Thuismeten app?
In de folder ‘Het koppelen van uw bloeddrukmeter aan de Thuismeten app’ leest u hoe dat moet.
- Volg de instructie precies. Zo weet u zeker dat u de meting goed uitvoert en de resultaten van uw metingen meteen in de app komen te staan.
- Het is belangrijk dat de bloeddrukmeter alleen door u gebruikt wordt. Andere huisgenoten mogen er dus geen gebruik van maken.
- Geef alleen metingen door die goed zijn uitgevoerd. Foute metingen hoeft u niet door te sturen.
Contact met uw zorgverlener
Wilt u contact met uw arts, verloskundige of verpleegkundige?
- Kijk onder ‘Zelfzorg’ bij het kopje Contact (afbeelding 1).
- U ziet dan bovenaan 'BeterDichtbij' staan. Klik hierop.
Afbeelding 1: scherm 'Contact'
- Klik vervolgens op de knop 'Open de link' (afbeelding 2).
- U komt dan in de app BeterDichtbij. Via BeterDichtbij kunt u contact opnemen met uw zorgverlener over medische zaken die niet dringend zijn. Meer informatie over deze app vindt u in de folder ‘BeterDichtbij app’.
Afbeelding 2: scherm 'Open de link'
Berichten
Soms nemen de zorgverleners contact met u op. Bij een verhoging van de bloeddruk kan het zijn dat u een bericht ontvangt om een vragenlijst in te vullen en om een extra bloeddruk meting te doen. Het kan ook gebeuren dat u gevraagd wordt om te bellen met de spoedpoli Verloskunde. De zorgverlener wil dan graag weten hoe u zich voelt en nagaan of verder onderzoek nodig is. Het is dus belangrijk dat u controleert of u berichten heeft en dat u deze ook leest. Wij raden u daarom aan om meldingen van deze app toe te staan. Zo mist u geen belangrijke berichten. Dit kunt u doen via 'Instellingen' op uw telefoon of tablet.
Dan ontvangt u via de app een aantal berichten met wat u daarna moet doen. Krijgt u deze berichten niet? Bel dan de spoedpoli van Verloskunde via 088 624 81 61.
Heeft u problemen met uw iPad, tablet, smartphone of met de Thuismeten app?
Neem dan telefonisch contact op via 088 624 70 31 (bereikbaar van maandag tot en met zondag 8.30 tot 16.30 uur). U kunt hier alleen terecht voor problemen met uw eigen apparaat, maar niet voor medische vragen over uw gezondheid.
Wat moet u doen als u thuis klachten krijgt?
Wanneer moet u ons bellen?
U belt ons als uw klachten erger worden of als uw ziekte plotseling erger wordt. Denk hierbij aan:
- hoofdpijn
- gezichtsstoornissen zoals wazig zien, lichtflitsen of sterretjes zien
- tintelingen in uw vingers
- strak bandgevoel in uw bovenbuik
- pijn in uw bovenbuik
- misselijkheid en overgeven
- in korte tijd veel vocht vasthouden, waardoor zwellingen (oedeem) kunnen ontstaan
Heeft u 1 of meer van bovengenoemde klachten? Bel dan met de spoedpoli Verloskunde 088 624 81 61.
Wanneer nemen wij contact met u op?
- Als u via de BeterDichtbij app een bericht heeft gestuurd, nemen wij zo snel mogelijk contact met u op. Dit gebeurt uiterlijk binnen 3 dagen. U krijgt een antwoord in de BeterDichtbij app of de arts of verloskundige belt u terug.
- Als de resultaten van uw bloeddruk daar om vragen, sturen wij u een bericht of bellen wij u.
- Als wij geen metingen van u ontvangen hebben, nemen wij ook contact met u op.
Als wij contact met u opnemen, bellen wij met een anoniem telefoonnummer.
Contact
Heeft u vragen, dan kunt u bellen met:
Verloskunde
088 624 35 55 (bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur)