Zorg dichtbij bij zwangerschap met hoge bloeddruk (hypertensie) Zorg dichtbij bij zwangerschap met hoge bloeddruk (hypertensie)
- Isala
- Patiëntenfolders
- 8470-Zorg dichtbij bij zwangerschap hoge bloeddruk (hypertensie)
U bent zwanger en heeft last van een hoge bloeddruk (hypertensie). U bent daarom onder behandeling bij de polikliniek Verloskunde van Isala. Met u is besproken dat u gebruik kunt maken van zorg dichtbij. Hiervoor gebruikt u de Thuismeten app. In deze folder leest u meer over wat zorg dichtbij is, wat u moet doen als u thuis klachten krijgt en hoe de Thuismeten app werkt.
Waarom zorg dichtbij?
Met de Thuismeten app stuurt u gegevens over uw gezondheid aan ons door. U meet zelf thuis uw bloeddruk en stuurt de resultaten via de app door naar het ziekenhuis. Of u vult een vragenlijst in over hoe het met u gaat.
Wij controleren deze gegevens en kunnen u dan gericht informatie of hulp geven als dat nodig is. Als bijvoorbeeld extra onderzoek nodig is, nemen wij contact met u op.
Op deze manier houden wij contact met elkaar, maar hoeft u minder vaak naar het ziekenhuis te komen.
Hoe meet ik thuis de bloeddruk?
- U meet uw bloeddruk thuis met een bloeddrukmeter. Deze bloeddrukmeter krijgt u thuis gestuurd door de firma Luscii. Bij de bloeddrukmeter zit ook een instructie.
- Volg de instructie nauwkeurig. Zo weet u zeker dat u de meting goed uitvoert.
- De bloeddrukmeter is gekoppeld aan de Thuismeten app. Dat betekent dat de resultaten van uw metingen meteen in de app komen te staan. U hoeft dus geen resultaten meer apart in de app in te voeren. U moet wel zelf de resultaten via de app doorsturen naar het ziekenhuis.
- Het is belangrijk dat de bloeddrukmeter alleen door u gebruikt wordt. Andere huisgenoten mogen er dus geen gebruik van maken.
- Geef alleen metingen door die goed zijn uitgevoerd. Foute metingen hoeft u niet door te sturen.
Hoe geef ik mijn gegevens door?
Via de Thuismeten app geeft u gemakkelijk en veilig uw gegevens door. Het gaat om uw bloeddruk. En als het nodig is een vragenlijst over hoe het met u gaat.
Hoe vaak stuur ik gegevens door?
- Als u begint met de Thuismeten app meet u in de eerste week uw bloeddruk op maandag, donderdag en zaterdag.
- Vanaf de tweede week meet u uw bloeddruk op maandag en donderdag. Op deze dagen vult u ook de vragenlijst in.
- In de app staat een schema klaar voor het meten van uw bloeddruk. Zo is voor u duidelijk op welke dagen u uw bloeddruk meet.
- Op basis van uw bloeddruk, kan het zijn dat u bij een verhoogde bloeddruk een bericht ontvangt en er een vragenlijst voor u is klaar gezet. Zo krijgen we een beter beeld van hoe u zich voelt.
- Een arts en verpleegkundige controleren de gegevens die u doorstuurt op vaste momenten op maandag, donderdag en zaterdag.
Uw gegevens worden dus niet meteen gecontroleerd als u ze heeft ingestuurd. Als uw gezondheid dus opeens veel slechter wordt, bel dan met de spoedpoli Verloskunde via 088 624 81 61.
Hoe lang blijf ik thuis meten?
Hoe lang u thuis blijft meten is per persoon verschillend. Dat hangt af van uw situatie. U overlegt met uw arts of verloskundige wanneer u mag stoppen.
Stopt u met zorg dichtbij? Wilt u dan de bloeddrukmeter inleveren bij het secretariaat van de polikliniek Verloskunde (V4.1)?
Hoe installeer ik de Thuismeten app?
De arts of verloskundige meldt u aan voor zorg dichtbij. Om gebruik te kunnen maken van de Thuismeten app, heeft u een smartphone of tablet nodig.
U moet de Thuismeten app van het bedrijf Luscii downloaden op uw smartphone of tablet. Hieronder staat stap voor stap hoe u dat doet:
- U ontvangt een e-mail van Luscii over de Thuismeten app op het e-mailadres dat u heeft doorgegeven. U kunt de Thuismeten app dan installeren.
- Als u de mail niet direct ziet, kijk dan bij de spam of ongewenste e-mail.
- U downloadt de Thuismeten app op uw telefoon of tablet via de App Store of via de Play Store.
- Om de registratie te voltooien, ontvangt u per mail een controle code. Vul deze code binnen 15 minuten in, anders verloopt de code en moet u zich opnieuw registreren.
- Heeft u problemen met het installeren van de Thuismeten app? Maak dan gebruik van de helpdesk van Luscii. U kunt bellen met (085) 13 05 851 (bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 uur tot 17.00 uur) of stuur een email naar: support@luscii.com. Of ga naar de online hulppagina www.luscii.com/hulp.
Hoe werkt de Thuismeten app?
Heeft u de Thuismeten app geïnstalleerd? Bekijk dan de video 'Hoe werkt Thuismeten' van Luscii. De video staat in de app. Hierin leggen we uit hoe de Thuismeten app werkt.
Hieronder leest u hoe de belangrijkste onderdelen van de app werken:
Acties
Vandaag
Op deze plek vindt u de metingen die u die dag moet doen, bijvoorbeeld het meten van uw bloeddruk.
Afbeelding 1: scherm acties
Wilt u de actie uitvoeren? Klink deze dan aan om te starten.
U ontvangt van ons een e-mail en een melding in de app als u die dag een meting moet doen. Vindt u de e-mail overbodig? U kunt dit wijzigen in uw instellingen.
Het is altijd mogelijk een extra meting te doen. Kijk hiervoor onderaan bij ‘Zelfzorg’.
U ziet daar onder het kopje ‘Metingen bloeddruk' staan.
Door 'bloeddruk' aan te klikken, kunt een extra meting doen. Bijvoorbeeld als wij u vragen om op dezelfde dag nog een keer de bloeddruk te meten.
Zelfzorg
Op deze plek staat informatie over het meten van de bloeddruk, folders en wie u moet bellen bij klachten.
Contact met uw zorgverlener
Wilt u contact met uw arts, verloskundige of verpleegkundige?
Kijk onder ‘Zelfzorg’ bij het kopje Contact. Zie afbeelding 1. U ziet dan bovenaan 'BeterDichtbij' staan. Klik hierop.
Afbeelding 2: scherm contact
Klik vervolgens op de knop 'Open de link'. Zie afbeelding 2. U komt dan in de app BeterDichtbij. Via BeterDichtbij kunt u contact opnemen met uw zorgverlener. Meer informatie over deze app vindt u in de folder ‘BeterDichtbij app’.
Afbeelding 3: scherm open de link
Berichten
Soms nemen de zorgverleners contact met u op. Bij een verhoging van de bloeddruk kan het zijn dat u een bericht ontvangt om een vragenlijst in te vullen en om een extra bloeddruk meting te doen. Het kan ook gebeuren dat u gevraagd wordt om te bellen met de spoedpoli Verloskunde. De zorgverlener wil dan graag weten hoe u zich voelt en nagaan of verder onderzoek nodig is. Het is dus belangrijk dat u controleert of u berichten heeft, en dat u deze ook leest.
Metingen
Uw zorgverleners in het ziekenhuis kunnen uw metingen zien zodra u ze verstuurd heeft. Als zij merken dat het iets minder goed met u gaat, bellen zij met u.
Al uw ingevoerde gegevens kunt u terugzien in een grafiek. Zo kunt u zelf ook zien hoe het met uw gezondheid gaat.
Wat moet ik doen bij (technische) problemen?
Problemen met de bloeddrukmeter?
Heeft u problemen met de bloeddrukmeter? Dan kunt u bellen met de helpdesk van Luscii via (085) 13 05 851 (bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 uur tot 17.00 uur). Of stuur een email naar: support@luscii.com.
Problemen met de Thuismeten app?
Heeft u (technische) problemen met de Thuismeten app? Maak dan gebruik van de helpdesk van Luscii. U kunt bellen met (085) 13 05 851 (bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 uur tot 17.00 uur) of stuur een email naar: support@luscii.com. Of ga naar de online hulppagina www.luscii.com/hulp.
Problemen met tablet of smartphone?
Heeft u problemen met uw eigen apparaat (tablet, smartphone) en kunt u daarom geen meting invullen? Laat ons dan weten dat u geen vragenlijst of metingen kunt invullen. Dit kunt u doen door contact op te nemen met ons via de BeterDichtbij app.
Wat moet ik doen als ik thuis klachten krijg?
Bij levensbedreigende situaties belt u altijd 112
Wanneer moet u ons bellen?
U belt ons als de klachten erger worden of uw ziekte plotseling erger wordt. Denk hierbij aan verschijnselen als:
- hoofdpijn;
- gezichtsstoornissen zoals wazig zien, lichtflitsen of sterretjes zien;
- tintelingen in de vingers;
- strak bandgevoel in de bovenbuik;
- pijn in de bovenbuik;
- misselijkheid en braken;
- het lichaam in korte tijd veel vocht vasthoudt, waardoor zwellingen (oedeem) kunnen ontstaan.
Als u een of meer van bovenstaande verschijnselen heeft, bel dan met de spoedpoli Verloskunde 088 624 81 61.
Wanneer nemen wij contact met u op?
- Als u via de BeterDichtbij app een bericht heeft gestuurd, nemen wij zo snel mogelijk contact met u op. Dit gebeurt uiterlijk binnen 3 dagen. U krijgt een antwoord in de BeterDichtbij app of de arts of verloskundige belt u terug.
- Als de resultaten van uw bloeddruk daar om vragen, sturen wij u een bericht of bellen wij u.
- Als wij geen metingen van u ontvangen hebben, nemen wij ook contact met u op.
Als wij contact met u opnemen, bellen wij met een anoniem telefoonnummer.
Contact
Heeft u toch nog vragen, dan kunt u bellen met de locatie waar u onder behandeling bent:
Zwolle
Verloskunde
088 624 35 55 (bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur)