Contact
  1. Isala MS-centrum begeleidt patiënten met slimme app vanuit huis
Punt Coronavirus (COVID-19) Bent u patiënt, begeleider of bezoeker? Hier vindt u belangrijke informatie over uw bezoek aan Isala.

Isala ziekenhuis in Zwolle/Meppel gaat mensen begeleiden door een slimme app in te zetten. In de app geven patiënten aan hoe het met hen gaat, krijgen voorlichting over hun ziekte en behandeling en communiceren via het eConsult. Het intelligente dashboard geeft de MS-verpleegkundige en de neuroloog een goed beeld, waarmee ze adviezen op maat kunnen geven.

Esther Zeinstra

MS-centrum gaat online

Uniek is dat de app gekoppeld is aan het patiëntendossier van het ziekenhuis (HiX) via Zorgplatform; zo is het slimme dashboard onder handbereik. Inmiddels zijn de eerste deelnemers gestart en loopt de koppeling soepel.

Esther Zeinstra, neuroloog: “Mensen met MS hebben veel verschillende soorten klachten. Ons MS-centrum wil graag zorg op maat leveren aan onze patiënt. Het slimme dashboard helpt om beter inzicht te krijgen in de specifieke klachten. Zo kunnen we patiënten meer maatwerk bieden. Ook lijkt het ons voor mensen prettig als ze minder naar het ziekenhuis hoeven te komen. Een aantal consulten gaan we voortaan online met de patiënten doen. Natuurlijk moet de kwaliteit van de zorg geborgd blijven. Daarom zijn we ook een wetenschappelijk onderzoek gestart naar het effect van deze nieuwe werkwijze.”

Rob Dillmann, voorzitter Raad van bestuur van Isala: “MS-monitor is één van de online services van Isala. Met het programma Connected Care heeft Isala de ambitie om de dagelijkse zorg ook digitaal voor iedereen beschikbaar te maken. De digitale services van Isala dragen bij aan de kwaliteit van de zorgverlening en het contact tussen de zorgverlener en de patiënt. Belangrijk is dat gegevens uit alle applicaties, centraal inzichtelijk zijn voor zorgverleners. In het geval van MS-monitor is gekozen voor een koppeling met HiX, het EPD van Isala, via Zorgplatform.”

Met Zorgplatform kan Isala eHealth app’s zoals MS-monitor ontsluiten en dit geldt op termijn ook voor de verschillende PGO’s (Persoonlijke Gezondheids Omgeving). Hierdoor kunnen burgers hun eigen gegevens inzien. Doordat applicaties bereikbaar zijn vanuit HIX zorgen we ervoor dat behandelaars maximaal gebruiksgemak ervaren bij het raadplegen van het intelligente dashboard (één klik vanuit HiX) en bij het aanmelden van nieuwe deelnemers (overtypen van persoonsgegevens hoeft niet meer). Volgende stappen die we overwegen zijn het sturen van ‘alerts’ en ‘eConsulten’ naar HiX vanuit de app. Maar eerst gaan we met dit koppelvlak in de praktijk werken.”

MS-app onderdeel van het PGO

In 2021 krijgen alle burgers de mogelijkheid om een eigen medisch dossier, het PGO (Persoonlijke Gezondheids Omgeving) te gebruiken. Via het PGO kan de burger zijn medische gegevens ophalen in het ziekenhuis, bij het laboratorium, apotheek of huisarts. In de loop van 2021 zullen steeds meer PGO-diensten beschikbaar komen voor patiënten. Zo wordt het dossier steeds completer voor de patiënten.

Meer informatie?

Op de site van Neurologie vindt u meer informatie.

Gerelateerd nieuws