Contact

Meestgestelde vragen

  1. Meestgestelde vragen

Heeft u een vraag? Wellicht vindt u het antwoord al in deze lijst met meestgestelde vragen. Staat uw vraag er niet tussen, dan kunt u contact opnemen met de afdeling Ergotherapie.​

Hoe lang duurt een behandeling?
Dit is afhankelijk van de ernst van de problemen en uw inzet en motivatie. Soms is het alleen al voldoende als de ergotherapeut u een aantal praktische adviezen geeft. Daarnaast kan training en begeleiding van meerdere uren tot maximaal 10 uur noodzakelijk zijn (dit geldt alleen poliklinisch!).

Wordt mijn behandeling vergoed?

Tijdens opname:

  • Op verwijzing van uw specialist: dan is ergotherapie een onderdeel van de totale kosten van uw ziekenhuisopname. U ontvangt hiervoor daarom geen aparte factuur.

Behandeling op de polikliniek:

  • Op verwijzing van uw huisarts: de factuur wordt doorgestuurd naar uw zorgverzekeraar. Afhankelijk van uw polisvoorwaarden wordt deze (deels) vergoed. 
  • Op verwijzing van uw specialist: de factuur wordt doorgestuurd naar uw zorgverzekeraar. Afhankelijk van uw polisvoorwaarden wordt deze (deels) vergoed.

Wat moet ik meenemen voor een poliklinisch bezoek?
Heeft u tijdens een bezoek aan de polikliniek vragen over hulpmiddelen en/of voorzieningen waar u al gebruik van maakt? Dan is het fijn als u deze meeneemt. Denk bijvoorbeeld aan een brace, spalk of rolstoel. De ergotherapeut kan direct uw vraag in behandeling nemen en zo nodig aanpassingen aanbrengen.

Bezoekt de ergotherapeut ook patiënten aan huis?
Ergotherapeuten zien het liefst patiënten in hun eigen omgeving om een goed beeld te krijgen van hun functioneren. Wij beschikken op onze afdeling over bijvoorbeeld een keuken waarin we de thuissituatie zo goed mogelijk proberen na te bootsen. De behandeling van sommige aandoeningen, zoals mensen met dementie en de ziekte van Parkinson, vinden bijna altijd in de thuissituatie plaatst. Bij de meeste andere patiëntgroepen wordt dit per persoon bekeken. De toeslag voor een huisbezoek wordt niet door alle zorgverzekeringen vergoed. Check hiervoor uw polisvoorwaarden. Bij geen vergoeding ontvangt u hiervoor een factuur.

Ervaringen