Contact
  1. 8044-Hartfalen (PID): H5 Beweging
Punt Coronavirus (COVID-19) Bent u patiënt, begeleider of bezoeker? Hier vindt u belangrijke informatie over uw bezoek aan Isala.

Patiënten Informatie Dossier

Het is niet zo dat u met hartfalen niets meer kunt doen. Inspanning is goed voor u. Wel is het belangrijk dat u de inspanningen verdeelt over de dag.

Beweging

Door regelmatig te bewegen kunt u uw uithoudingsvermogen vergroten. Hierdoor kunt u uw huidige situatie verbeteren en weer activiteiten oppakken die u voorheen niet meer durfde of kon doen.

Hoe weet u hoe ver u kunt gaan?

U moet eraan wennen dat u voor alles meer tijd neemt.

  • Leer langzaam te gaan staan. Ga bijvoorbeeld als u wakker bent, eerst op de rand van uw bed zitten en trek uw kleren zittend aan of uit.
  • Soms is het handig om hulpmiddelen te gebruiken, zoals een krukje in de douche of een bed met verstelbaar hoofdeinde, zodat u overeind kunt zitten als u het benauwd krijgt. Veel mensen gebruiken deze hulpmiddelen liever niet, omdat het kan lijken alsof zij ernstig ziek zijn. Wij raden het gebruik toch aan, zodat u energie overhoudt om dingen te doen die u echt belangrijk vindt.

Hoe verdeelt u uw activiteiten?

Het beste is uw gewenste inspanning aan te passen aan uw mogelijkheden. Als u bijvoorbeeld weet dat het veel kracht en energie kost om naar de winkel te gaan, te stofzuigen of de tuin te doen, verdeel deze activiteiten dan over de week.

Elke dag doet u dan een wat zwaardere klus en verder wat lichte activiteiten. Verdeel uw klusjes ook over de dag. Het advies is ook: wat u kunt (zonder klachten) moet u vooral blijven doen. Dit kan van dag tot dag verschillen.

Mensen met hartfalen zeggen ook vaak dat er goede en slechte dagen zijn. Houd hier rekening mee en pas de inspanningen aan.

Frequentie van bewegen

Voor uw gezondheid adviseren wij u tenminste meerdere dagen per week te bewegen en overdag niet te lang stil te zitten. Met niet te lang stil zitten wordt bedoeld niet langer dan een uur achter elkaar zitten/liggen (met uitzondering van de slaaptijd). Het advies is ieder uur ten minste 5 tot 10 minuten te bewegen. Daarnaast raden wij u aan om minimaal 5 dagen per week gedurende langere tijd te bewegen (hoe lang precies leest u hieronder bij tijdsduur).

Intensiteit

Een matige tot redelijke inspanning houdt voor iedereen iets anders in. Voor iedereen gelden echter de volgende vuistregels. U beweegt zich goed als:

  • u er behoorlijk voor moet ademhalen;
  • uw hart er sneller van gaat kloppen.

Het moet niet zo zijn dat:

  • u buiten adem raakt, zodat u er niet meer bij kunt praten;
  • u langer dan tien minuten nodig heeft om te herstellen.

Tijdsduur

Het beste is dat u ten minste 150 minuten per week matig intensief beweegt. Dit komt overheen met bijvoorbeeld 30 minuten per dag gedurende 5 dagen in de week.

  • Als dit voor u niet mogelijk is begint u met 2 à 3 keer per dag het aantal minuten te bewegen wat u wel vol kunt houden.
  • Vervolgens probeert u dit iedere week met 1 of 2 minuten uit te breiden totdat het mogelijk is om 1 keer per dag 30 minuten aan één stuk te bewegen.
  • Als u hierdoor zo vermoeid raakt dat u hier meer dan een dag last van heeft, dient u de belasting aan te passen.
  • Probeer dan op te bouwen naar 3 keer 10 minuten beweging per dag. Is 100 meter lopen voor u al veel, probeer deze 100 meter dan 4 tot 6 keer per dag te doen. Als dat goed gaat, bouwt u dit langzaam uit naar 3 keer 10 minuten per dag.

Type beweging

Wat de één leuk vindt, ziet de ander niet zo zitten. Zo is het ook met bewegen. Kies daarom iets wat bij u past. Anders is de kans groot dat het bij goede voornemens blijft, of dat u na een paar keer afhaakt, omdat u het eigenlijk niet zo leuk vindt.

Wandelen is meer belastend voor uw spieren, botten en pezen dan bijvoorbeeld fietsen (buiten of op een hometrainer). Indien u blessure gevoelig bent of de afgelopen tijd weinig heeft bewogen dan is het verstandig rustig op te bouwen.

Ook zwemmen is goed maar zwaarder, omdat daarbij alle spieren gebruikt worden en de ademhaling afgestemd moet worden op de zwembeweging. Krachtsporten zoals gewichtheffen zijn niet wenselijk. Door het persen stijgt de bloeddruk en worden de spieren niet goed doorbloed.

Als u dagelijks beweegt, kan dit leiden tot een flinke toename van de inspanningen die u kunt leveren. Voor de meeste mensen met hartfalen verbetert dit de kwaliteit van hun leven.

Onder begeleiding van een fysiotherapeut kunt u tijdens een revalidatieprogramma voor patiënten met hartfalen uw sportmogelijkheden leren ontdekken. De hartfalenverpleegkundige kan u hierover informeren.

Beweegrecept

Uit onderzoek blijkt dat hartrevalidatie bij hartfalen u kan helpen een betere conditie te ontwikkelen en uw zelfvertrouwen op te bouwen. Bespreekt u tijdens de eerste poliklinische controle wat het juiste moment is om te starten met hartrevalidatie en waar u dat gaat doen. Voordat u start met revalidatie onder begeleiding, kunt u zelf al beginnen met revalideren met het Beweegrecept bij hartfalen.

24 juni 2020 / 8044 / P