Digitaal aanvragen via ZorgDomein
- Isala
- Verwijzers
- Aanvragen diagnostiek
- Digitaal aanvragen via ZorgDomein
Via ZorgDomein kunt u digitaal diagnostiek aanvragen voor het Klinisch Chemisch Laboratorium (KCL), Laboratorium voor Medische Microbiologie en Infectieziekten (LMMI) en Pathologie van Isala.
Voordelen van digitaal aanvragen zijn:
- De aanvragen zijn voor u enkele maanden inzichtelijk binnen de ZorgDomein omgeving
- Digitaal aanvragen is minder foutgevoelig
- De patiënt wordt automatisch verwezen voor een bloedafnameafspraak waardoor de patiënt zelf een afspraak kan maken via mijnisala.nl.
De bacteriologie aanvragen verlopen nog wel op papier. Hiervoor zijn nieuwe aanvraagformulieren beschikbaar. Deze kunt u op de voor u bekende manier blijven aanvragen.
In het zorgvraagmenu is het nieuwe aanbod terug te vinden via:
- Diagnostiek => laboratorium
Meer informatie
Meer informatie over het nieuwe aanbod van digitaal aanvragen via ZorgDomein.
Veelgestelde vragen
Nee, dat is niet nodig. Een formulier kan ook digitaal, bijvoorbeeld op de telefoon worden getoond.
Als u wilt, kan de aanvraag worden terug geschreven naar uw HIS. Dit kunt u zelf aan- en uitzetten in uw profiel in ZorgDomein.
U kunt ook een collega machtigen om de aanvraag te doen. Meer informatie over machtigen.
Het formulier wordt, zodra u dit vaker heeft gebruikt, vanzelf als eerste getoond. ZorgDomein toont automatisch de meest gevraagde aanvraag als eerste.
Ja, hiervoor heeft u een gecontroleerd e-mailadres van de patiënt nodig.
Vanwege de drukte en lange wachttijden bij het Contact Centrum Isala heeft het de voorkeur om online via www.mijnisala.nl een afspraak te maken. Inloggen kan met behulp van het Digi-D of ZD-nummer (het ZD nummer is bovenaan het patiëntbericht te vinden). Voor vragen kunt u de patiënt verwijzen naar: isala.nl/bloedprikken.
De hybride vorm blijft bestaan, echter heeft digitaal aanvragen sterk de voorkeur. Indien er digitaal wordt aangevraagd, zal de verwerking sneller verlopen waardoor de uitslagen eerder beschikbaar zijn.
Toch een papieren aanvraag? Om de papieren aanvraag in ons systeem te kunnen verwerken dient deze te zijn ingevuld zoals aangegeven in de
- Invulinstructie aanvraagformulier huisartsen Zwolle of
- Invulinstructie aanvraagformulier huisartsen Meppel.
Bij een papieren aanvraag hoort ook een digitale verwijzing voor het maken van een bloedafname afspraak via Zorgdomein. Zonder deze verwijzing is het voor de patiënt niet mogelijk om een afspraak voor bloedprikken via www.mijnisala.nl te maken.
Het inzamelen van urine of andere materialen is op vrije inloop. Hier hoeft uw patiënt dus geen afspraak voor te maken.
Het is helaas niet mogelijk om via een mobiel een digitale aanvraag via Zorgdomein te plaatsen. Bij een huisbezoek kunt u de papieren formulieren nog gebruiken en deze achter laten voor de bloedafnamemedewerker. Het is ook mogelijk dat u in uw praktijk deze aanvraag digitaal doet en deze e-mailt naar de patiënt. Het is echter noodzakelijk dat de patiënt het patiëntbericht print en aan de bloedafnamemedewerker overhandigt. Het daarnaast telefonisch aanmelden van een thuisprikker blijft noodzakelijk omdat onze medewerkers anders niet weten op welk adres zij moeten zijn voor de bloedafname.
Bij het digitaal aanvragen wordt de patiënt NIET automatisch aangemeld voor bloedafname. U dient de patiënt als nog aan te melden. In Zorgdomein kan de keuze gemaakt worden voor product: thuisprikken. Hiermee wordt deze aanvraag verwerkt door KCL Infopunt. Indien medisch noodzakelijk afgeweken moet worden van de reguliere afnamedagen, dan kan er contact op worden genomen met KCL Infopunt 088 624 24 68.
De patiënt wordt opgenomen in de eerstvolgende route. Het aanmelden van de patiënt is noodzakelijk omdat het adres waar de patiënt geprikt moet worden (bijvoorbeeld een tijdelijk adres) kan afwijken van het thuisadres.
Bij het aanmelden van een thuisprikker wordt de patiënt opgenomen in de eerstvolgende route. Indien er spoed is kunt u bellen met 088 624 24 68. Wij gaan er vanuit dat de aanvrager aan de patiënt doorgeeft op welke dag de bloedafnamemedewerker thuis komt. Indien u dit niet weet, omdat u bijvoorbeeld niet op de hoogte bent van de standaard routes, kunt u bellen met 088 624 24 68.
Het zorgproduct Labdiagnostiek Fundusfoto ALLEEN regio Meppel/Steenwijk is alleen bedoeld voor aanvragen van fundusscopie (eventueel in combinatie met aanvullende diagnostiek) in de regio Meppel en Steenwijk volgens de overeenkomst HZD Zorg BV - Isala Diaconessenhuis Diabetes Mellitus type 2. Voor bloedafname zonder fundusfoto kunt u het zorgproduct Labdiagnostiek Klinische Chemie en Infectieserologie gebruiken.
Zorgdomein werkt met subkopjes/hoofdstukken zoals gedefinieerd in de Landelijke Eerstelijns Samenwerkingsafspraken (LESA's). Zorgdomein noemt dit Probleemgroepen. Deze probleemgroepen kan Isala niet aanpassen. Hierdoor zult u aan het begin mogelijk wat meer moeten zoeken waar welk pakket staat. Alle pakketten die op het papieren aanvraagformulier staan, staan ook in Zorgdomein. Soms onder een andere probleemgroep dan u gewend bent. Als voorbeeld: het oriënterend onderzoek onder het kopje Moeheid op het papieren aanvraagformulier kunt u nu vinden onder de Probleemgroep Algemeen onderzoek.
In principe staan alle losse bepalingen in Zorgdomein onder het kopje Bepalingen A-Z. Ook kunt u bovenin het scherm gebruik maken van de zoekfunctie om een bepaling te zoeken. Mocht u een bepaling toch niet kunnen vinden, dan kunt u gebruik maken van de bepaling Afwijkende aanvraag (keuze voor overige bepaling LMMI voor serologie en overige bepaling KCL). Bij het selecteren van deze bepaling kunt u onderaan in het tekstveld het gewenste onderzoek aangeven.
Pakketten kunt u aanvragen onder het kopje Probleemgroepen. Indien u daarnaast nog een losse bepaling wilt toevoegen aan de order kan dit op twee manieren. U kunt via het zoekveld bovenin het scherm zoeken naar de bepaling. Of u kunt via het kopje Bepalingen A-Z de gewenste bepaling opzoeken.
Pakketten aanpassen en toevoegen kan niet op individueel niveau maar geldt voor alle gebruikers. Om onzinnige en overbodige diagnostiek te voorkomen is met de huisartsorganisaties afgesproken dat aanpassingen van pakketten via de kwaliteitscommissie van de huisartsorganisatie gaat. Deze commissie zal de wijziging beoordelen en indien nodig doorgeven aan het KCL om deze te laten aanpassen.
Artsen Verstandelijk Gehandicapten hebben ook toegang tot het digitaal aanvragen via Zorgdomein voor de zorgproducten Labdiagnostiek Klinische Chemie en Infectieserologie; gehandicaptenzorg en Labdiagnostiek Klinische Chemie en Infectieserologie; Thuisprikken.
De hybride vorm blijft bestaan, echter heeft digitaal aanvragen sterk de voorkeur. De bacteriologische diagnostiek aanvragen kunnen nog niet digitaal via ZorgDomein. De papieren aanvraagformulieren worden nog gebruikt.
Inzamelen van urine of andere materialen is op vrije inloop. Hier hoeft uw patiënt dus geen afspraak voor te maken.
Nee, dit is niet nodig. Er zijn onder “Zwangerschap en geboorte” vastgestelde pakketten te vinden:
- Zwangerschapscreening 12e week
- Zwangerschapscreening 12e Exclusief HIV
- Zwangerschapscreening 27e week
- Zwangerschapscreening 27e week + foetale RhD typering
Graag bovenstaande pakketten gebruiken.
De aanvragen kunnen in zorgdomein gedaan worden. Het patiëntbericht uit Zorgdomein kan geprint worden en bij het materiaal worden gevoegd.
In plaats van de aanvraagformulieren histologie of cytologie kan de aanvraag uit Zorgdomein geprint worden. Gebruik hiervoor bij voorkeur het aanvraagformulier uit Zorgdomein en niet het patiëntbericht.
De aanvraag kan via Zorgdomein gedaan worden. Echter dient er wel telefonisch contact te worden opgenomen met de afdeling pathologie (088 624 31 10) voor het maken van een afspraak. De geprinte aanvraag kan dan aan de patiënt meegegeven worden.