
Cliëntenraad
- Isala
- Over Isala
- Bestuur en organisatie
- Cliëntenraad
De Cliëntenraad komt binnen Isala op voor alle patiënten. Ook luisteren zij naar familie, begeleiders en bezoekers. De Cliëntenraad is betrokken bij beslissingen die belangrijk zijn voor patiënten en geeft advies aan de Raad van Bestuur en het Medisch Specialistisch Bedrijf van Isala (MSB-I). Dit advies kan gevraagd of ongevraagd zijn.
Bij Isala staat de patiënt voorop. De Cliëntenraad zorgt ervoor dat dit ook echt zo is. Zij kijken door de ogen van de patiënt en hun naasten naar de zorg. Hierbij streven zij naar een gelijkwaardige samenwerking tussen zorgverlener en patiënt, waarbij patiënten zelf de regie hebben over hun behandeling. De Cliëntenraad vraagt daarbij extra aandacht voor patiënten die laaggeletterd zijn, patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden en patiënten met een andere culturele achtergrond.
Sinds 1 januari 2021 is de Cliëntenraad van Isala ook de Cliëntenraad van MSB-I.
Advies- en instemmingsrecht
De Cliëntenraad heeft adviesrecht over:
1. Verandering van doel of basis
2. Fusies en samenwerkingen met andere instellingen
3. Overdracht van zeggenschap over zorg
4. Stoppen of uitbreiden van zorgverlening
5. Verandering van de organisatie van zorgverlening
6. Profielen voor benoeming van leden van de Raad van Toezicht en de Raad van Bestuur
7. Begroting en jaarrekening
8. Benoeming van de geneesheer-directeur
9. Beleidsplan
De Cliëntenraad heeft instemmingsrecht over:
1. Medezeggenschapsregeling
2. Regelingen voor cliënten, zoals de klachtenregeling
3. Profiel voor de benoeming van een klachtenfunctionaris
4. Procedure voor zorgplannen
5. Algemeen beleid voor voeding, geestelijke verzorging, recreatie en maatschappelijke bijstand
6. Algemeen beleid voor kwaliteit, hygiëne en veiligheid
7. Toelatings- en ontslagbeleid voor cliënten
8. Selectie en benoeming van de persoon die de Cliëntenraad ondersteunt
De manier waarop samengewerkt wordt met de Raad van Bestuur en het MSB-I is vastgelegd in de medezeggenschapsregeling en in het informatieprotocol. Naast de overleggen met de Raad van Bestuur en het MSB-I leggen de leden van de Cliëntenraad werkbezoeken af en hebben zij regelmatig contact met onder andere de Ondernemingsraad, de Verpleegkundigen adviesraad, de vrijwilligers, de beveiligers en de geestelijk verzorgers.
Grote betrokkenheid
Alle leden van de Cliëntenraad hebben vanuit hun werkzame leven of vanuit hun persoonlijke ervaring een grote betrokkenheid bij de zorgverlening in Isala. Zij doen hun werk op vrijwillige basis, gemiddeld een halve dag per week.
De Cliëntenraad bestaat uit:
- Jaap van der Veen, voorzitter;
- Margriet Prins, vicevoorzitter;
- Odessa Salet, lid;
- Rita Kamphuis, lid;
- Karin Blaauwbroek, lid;
- Ronald Memelink, lid;
- Beshay Saad, lid;
- Paul Bruins, lid;
- Herman Zwart, lid;
- Anja Buys, ambtelijk secretaris.
Voor alle patiënten
Bij het werk van de Cliëntenraad gaat het altijd om het algemeen belang van patiënten en hun naasten. De Cliëntenraad behandelt geen individuele klachten van patiënten. Hiermee kunt u terecht bij de klachtenfunctionaris van het ziekenhuis. Meer informatie over uw rechten, plichten en klachtenbehandeling.
Uw mening telt
Via de Cliëntenraad kunt u meedenken over het beleid van Isala. Heeft u algemene opmerkingen of adviezen over de patiëntenzorg? Neem dan contact met ons op.
Cliëntenraad
Postbus 10400
8000 GK Zwolle
06 30 59 25 74 (Anja Buys, ambtelijk secretaris)
clientenraad@isala.nl