Contact

Het verhaal van Marlies Mestrom

  1. Het verhaal van Marlies Mestrom

'Zo hoort het te zijn' 

‘Hij was jong, getrouwd, had een drukke baan en twee puberende dochters. Op een dag kreeg hij de diagnose kanker. Net als bij ieder ander die dit slechte nieuws krijgt, zakte de grond onder zijn voeten weg.' 

Marlies Mestrom Marlies Mestrom, assistent manager Intermezzo – nazorgcentrum voor mensen met kanker en hun naasten

Hij kreeg een uitgebreide medische behandeling: verschillende operaties, bestraling en daarna volgde nog chemotherapie. Toen hij voor het eerst bij Intermezzo kwam, had hij net het medische traject achter de rug.’

‘Hij vertelde mij dat hij niet de regie over zijn ziekte had kunnen voeren, maar wel over zijn behandeling. Alle beslissingen had hij samen met zijn arts en verpleegkundigen genomen. Ook zijn twee dochters en vrouw waren er steeds bij betrokken geweest. Hij vertelde het mij alsof het iets vanzelfsprekends was.’

Samen beslissen

‘En juist van dat feit, dat hij het vanzelfsprekend vond, werd ik enorm blij. Ik dacht: zo hoort het inderdaad te zijn. Het was de eerste keer dat ik een patiënt zo naturel hoorde vertellen dat hij samen met de dokter en zijn naasten het stuur in handen kon nemen. Vaak vertellen onze gasten juist het tegenovergestelde: dat ze het gevoel hebben de regie over hun leven kwijt zijn. Ook uit eigen ervaring weet ik dat regie krijgen en samen beslissen niet altijd vanzelfsprekend zijn. Omdat deze man het zo normaal vond, greep het mij aan. Ik vind het een groot compliment voor de zorgprofessionals in Isala.’

Tip! Lees meer verhalen van Isala-medewerkers.

Vanwege de privacy van onze patiënten anonimiseren wij het verhaal en veranderen wij details. Of wij vragen de patiënt toestemming om het verhaal te gebruiken.

Ervaringen