Contact
Kopbeeld

Patiënttevredenheidsonderzoek

  1. Patiënttevredenheidsonderzoek

Isala werkt voortdurend aan het verbeteren van de zorg. Daarom vinden we het belangrijk om te weten wat u van onze zorg vindt. Om hiervan een goed beeld te krijgen, vragen wij op meerdere manieren naar uw mening.

Patiënttevredenheidsonderzoek

Zijn wij gastvrij geweest? Hebben we naar u geluisterd? Kon u ons goed bereiken? Om dit te weten te komen ontvangen patiënten een vragenlijst via de e-mail. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 6 minuten. Natuurlijk vinden wij het fijn als u meedoet. Wij starten begin 2019 bij polikliniek Gynaecologie en Verloskunde, verpleegafdeling Interne Algemeen, Intensive care en de Acute opnameafdeling. Vanaf maart starten wij naar verwachting in heel Isala.

U krijgt ongeveer een week na uw bezoek een e-mail met een link naar de vragenlijst van het patiëntentevredenheidsonderzoek. De vragenlijst gaat altijd over één afdeling tegelijk. Dus bijvoorbeeld over de zorg op een polikliniek waar u geweest bent, of over de afdeling Radiologie waar u een röntgenfoto hebt laten maken of een verpleegafdeling waar u opgenomen was. Zo weet iedere afdeling binnen Isala of de zorg beter kan. Oók de afdelingen die wat minder opvallend zijn of waar u maar kort aanwezig bent.

Vertrouwelijk en vrijwillig

U mag zelf bepalen of u wilt meedoen aan het tevredenheidsonderzoek. Het onderzoek voeren wij uit met hulp van het bedrijf Newcom. Dit bedrijf verzendt voor ons de vragenlijst. Ook selecteren zij de afdeling waarover uw vragenlijst gaat. Om patiënten te kunnen e-mailen maakt Newcom gebruik van ons patiëntenbestand. Hierbij gaat het om uw e-mailadres en de afdelingen in het ziekenhuis die u bezocht heeft. Wij leveren aan Newcom geen medische gegevens.

Als we de vragenlijsten onderzoeken, gebruiken we daarbij niet uw naam, adres en woonplaats (NAW-gegevens). Wij zien niet of u wel of niet de vragenlijst heeft ingevuld. Ook kunnen wij niet zien welke antwoorden u heeft gegeven.

Ontslaggesprekken

Misschien bent u opgenomen bij Isala. Bij uw vertrek houdt de verpleegkundige met u en eventuele familie een ontslaggesprek. In dit gesprek kunt u zeggen wat u vond van de zorg en het resultaat van uw behandeling of onderzoek.

Externe enquêtes

Sommige afdelingen doen mee met een specifiek onderzoek naar uw mening. Ons ziekenhuis wordt dan vergeleken met een ander ziekenhuis. Dat is bijvoorbeeld het geval bij fertiliteit en borstkanker. Via de verpleegkundige krijgt u daarvoor de gegevens van een website waar u uw mening kwijt kunt.

Spiegelgesprekken

In Isala worden spiegelgesprekken gehouden. Een spiegelgesprek is een kringgesprek met een aantal (ex)patiënten. Hierbij vraagt een gespreksleider aan (ex)patiënten hoe ze de zorgverlening ervaren hebben en wat ze daarvan vinden. De betrokken medisch specialisten en medewerkers van de polikliniek, afdeling en operatiekamer zijn als aanwezig. Zij luisteren en krijgen een spiegel voorgehouden.

De resultaten uit dit spiegelgesprek worden besproken op de afdeling of polikliniek. De deelnemende (ex)patiënten ontvangen thuis een brief waarin staat wat er gedaan wordt met hun suggesties, ideeën en kritiekpunten.

Uw privacy is beschermd bij de enquêtes en vragenlijsten. Isala houdt zich aan de Wet Bescherming Persoonsgegevens.​

Voor specifieke vragen aan een afdeling, ga naar de contactpagina. U kunt ook kijken bij de meestgestelde vragen.