Contact

Het verhaal van Robyn Pausma

  1. Het verhaal van Robyn Pausma

‘Kijk altijd met  een open blik naar je patiënt’

‘Als je op de SEH werkt, weet je nooit hoe je dag eruit gaat zien. Je weet niet wie je patiënten worden en je weet niet wat er met ze aan de hand is. Deze patiënt ga ik nooit vergeten want hij had een aandoening, die ik nog niet kende en dus ook nog nooit had gezien.’

Robyn Pausma Robyn Pausma, SEH-verpleegkundige

‘Hij zat samen met zijn vrouw aan tafel te eten en opeens kon hij zich niets meer herinneren. Ze hadden net nieuwe eetstoelen gekregen, maar dat wist hij niet meer. En de film waar ze twee dagen eerder naar toe waren geweest, kon hij zich ook niet meer herinneren. Zij dacht meteen aan een beroerte of een herseninfarct en belde de ambulance.’

‘Via de coördinator hoorden wij dat een grijze knop binnen zou worden gebracht. Dat zijn patiënten met verdenking op een acute neurologische aandoening. Het hele team stond klaar. Je wilt zo snel mogelijk kunnen handelen.’

‘Toen hij binnen werd gebracht,  viel meteen op dat hij lichamelijk in orde was. Geen uitval van zijn arm bijvoorbeeld, hij kon gewoon lopen en sprak duidelijk. Maar de herinnering aan de afgelopen weken, was helemaal verdwenen.  Hij begreep ook niet waarom hij in het ziekenhuis was. Uit de CT scan bleek – gelukkig -  dat geen beroerte was. Uiteindelijk werd de diagnose Transient Global Amnesia (tijdelijk algeheel geheugenverlies) gesteld. Dat is een kort durend geheugenverlies dat ongeveer 24 uur duurt. Na een dag was het inderdaad voorbij en kon meneer naar huis.’

‘Omdat ik het niet kende, ben ik de aandoening gaan opzoeken en er over gaan lezen. Ik vond het zo bijzonder! Dit soort nieuwe dingen zien en ervaren maakt dat ik altijd met plezier naar mijn werk ga.  Geen dag is het hetzelfde. Daarnaast bevestigde deze bijzondere diagnose weer dat je nooit zo maar van iets uit moet gaan. Gebruik de informatie die je krijgt, bijvoorbeeld van de collega’s van de ambulance, maar neem niet alles meteen aan.  Kijk altijd met een open blik naar je patiënt.’

Tip! Lees meer verhalen van Isala-medewerkers.

Vanwege de privacy van onze patiënten anonimiseren wij het verhaal en veranderen wij details. Of wij vragen de patiënt toestemming om het verhaal te gebruiken.

Ervaringen