Contact

Het verhaal van José Schonewille

  1. Het verhaal van José Schonewille

‘Soms moet je een uitzondering maken op de standaard gang van zaken’

‘Ongeveer een jaar geleden belde een huisarts om één van zijn patiënten naar ons door te verwijzen. Het ging om een jonge vrouw van in de dertig met een afwijking in haar borst. Normaal gesproken gaat zo’n verwijzing digitaal, maar nu belde de huisarts omdat deze vrouw ook psychische problemen had. De huisarts maakte zich zorgen: als zij het normale diagnosetraject zou moeten doorlopen, was de kans groot dat ze zich niet zou laten behandelen met alle gevolgen van dien.’

José Schonewille José Schonewille, verpleegkundig-specialist op de Mammapolikliniek

‘Na overleg met de huisarts, mijn leidinggevende en mijn collega’s op de polikliniek heb ik mijn agenda toen voor een halve dag geblokkeerd om de vrouw persoonlijk tijdens het hele diagnosetraject te begeleiden. Bij haar aankomst in het ziekenhuis heb ik haar opgevangen en rustig de dag met haar doorgesproken. Daarna ben ik met haar mee geweest naar alle afspraken: het maken van de röntgenfoto, het bloedprikken en het maken van de biopt. Voor die tijd had ik de artsen en verpleegkundigen die ze die dag zou tegenkomen al ingelicht over haar komst, zodat ze wisten dat ze heel angstig was en bang was voor naalden.’

‘Zo zijn we die ochtend samen langs alle onderzoeken gegaan. Aan het einde van de ochtend luidde de diagnose inderdaad: borstkanker. Bij de operatie die daarna nodig was, is haar vriendin bij haar gebleven tot ze volledig onder narcose was.’
‘Uiteindelijk heeft de patiënte een curatieve behandeling gehad. Toen ik haar tijdens één van haar controles weer tegenkwam, zei ze dat ze zich zonder mij nooit had laten onderzoeken en behandelen.’ 

‘Op de Mammapolikliniek werken we volgens een strakke planning om elke patiënt zo snel mogelijk duidelijkheid te kunnen geven over de diagnose. Voor alle onderzoeken en behandelingen bestaan protocollen. Door de ervaring met deze vrouw weet ik hoe belangrijk het is om soms een uitzondering te maken op die standaard gang van zaken. Dat we dat met zijn allen – ondanks dat we vaak zo druk zijn – voor deze mevrouw konden doen, gaf me een heel goed gevoel.’

Tip! Lees meer verhalen van Isala-medewerkers.

Vanwege de privacy van onze patiënten anonimiseren wij het verhaal en veranderen wij details. Of wij vragen de patiënt toestemming om het verhaal te gebruiken.

Ervaringen